Artikel-ID : 00223474 / Senast ändrat : 02/08/2019

[Löst] Ljudproblem på ARC-hemmabiosystem (Audio Return Channel) på Android TV från Sony (modeller från 2016–2018) efter Android™ 8.0 Oreo™-uppdatering

Tillämpliga produkter och kategorier för denna artikel

Det här problemet är nu löst. Om du har installerat version 6.5830 (Android 8.0 Oreo) av den inbyggda programvaran kan du installera den senaste versionen av den inbyggda programvaran (version v6.6510) för din tv:

Om du uppgraderar till Oreo för första gången kommer du att få tillgång till alla förbättringar ovan när du installerar den senaste versionen av den inbyggda programvaran. Besök produktsidan för din tv om du vill se alla funktioner och fördelar, eller om du vill ladda ner den inbyggda programvaran.

Vi tackar för ditt tålamod och ber om ursäkt för eventuellt besvär det här orsakar.

 


Ljudproblem med ARC-hemmabiosystem (Audio Return Channel) på Android TV från Sony (2016–2018 års modeller) efter Android™ 8.0 Oreo™-uppdatering

Vi är medvetna om att det kan uppstå problem med ljudet via ARC-porten som är ansluten till din soundbar, din A/V-mottagare eller ditt hemmabiosystem när du slår på tv:n efter att den har varit i viloläge.

Våra tekniker undersöker för närvarande orsaken till problemet. Besök den här sidan regelbundet eller lägg in den som bokmärke för att hålla dig uppdaterad.

Under tiden kan du testa följande lösningar i nummerordning. Om problemet kvarstår rekommenderar vi att du testar nästa lösning på listan.

OBS! Aktivera ljudanläggningsprioritering innan du testar lösningarna nedan. 
[HOME] > [Inställningar] > [Ljud] > [Ljudanläggning prioritering] 

Lösning 1: 

  • Stäng av ljudenheten via dess fjärrkontroll 
  • Stäng av tv:n via tv-fjärrkontrollen
  • Slå på tv:n via tv-fjärrkontrollen

OBS! Ljudenheten aktiveras automatiskt via BRAVIA Sync-funktionen (HDMI CEC)

Lösning 2:

  • Ändra högtalarinställningarna genom att gå till [HOME] > [Inställningar] > [Ljud] > [Högtalare] > [Tv-högtalare]
  • Stäng av tv:n via tv-fjärrkontrollen
  • Slå på tv:n via tv-fjärrkontrollen

OBS! Högtalarinställningarna ändras automatiskt till [Ljudanläggning] via BRAVIA Sync-funktionen (HDMI CEC).

Lösning 3:

  • Aktivera BRAVIA Sync-kontroll genom att gå till [HOME] > [Inställningar] > [Externa ingångar] > [BRAVIA Sync-inställningar] > [BRAVIA Sync-kontroll] 
  • Välj [Ja] när [Ta bort igenkända enheter från listan] visas
    OBS! BRAVIA Sync-kontroll stängs av.
  • Välj BRAVIA Sync-kontroll igen för att aktivera funktionen
    OBS! Högtalarinställningarna ändras automatiskt till [Ljudanläggning].

Lösning 4:

  • Återställ tv:n
    1. Stäng av tv:n.
    2. Dra ut tv:ns nätsladd från eluttaget.
    3. Låt tv:n vara frånkopplad från strömmen i två minuter.
    4. Anslut nätsladden till eluttaget igen.

Vi tackar för ditt tålamod och ber om ursäkt för eventuellt besvär det här orsakar.