Gå vidare till Innehåll

The Music Man: Phil Nicolo

Hur en GRAMMY®-belönad musikproducent ser på High-Res Audio och mycket annat

Faderns favoritoperor har följt Phil Nicolo sedan barndomen och när Nicolo väl hörde Beatles beslöt han sig för att ägna sitt liv åt en karriär där musiken aldrig behövde tystna. Sedan han startade sin första studio på föräldrarnas vind har Nicolo arbetat med artister som Aerosmith, Bob Dylan och Lauryn Hill. Nicolo är en GRAMMY®-belönad amerikansk musikproducent, studioägare, mixare och mastringstekniker som tillsammans med sin tvillingbror Joe producerar musik åt storsäljande artister och kommande stjärnor. 

Läs vidare om Nicolos livslånga passion för musik, hans råd till blivande musikproducenter och hur High-Resolution Audio höjer musikkvaliteten för lyssnare och de som arbetar inom musikindustrin.

 F: Vilket är ditt första musikaliska minne? 

Nicolo: Mitt första musikrelaterade minne skapades redan innan jag kunde prata. Min pappa älskade opera och jag växte upp med musik som ”La Traviata”, ”Rigoletto” och ”Aida” av Giuseppe Verdi, ”Tosca”, ”La Bohème” och ”Madame Butterfly” av Giacomo Puccini, ”Barberaren i Sevilla”, ”Askungen” och ”Den tjuvaktiga skatan” av Gioachino Rossini. Jag exponerades tidigt för all denna underbara musik och det födde den stora passion jag har för alla former av musik. Och när jag hörde Beatles 1964 visste jag att musik skulle vara en del av min framtid.

F: Hur inledde du din musikaliska karriär?

Nicolo: När vi gick på Temple University byggde jag och min tvillingbror en studio på våra föräldrars vind. Vi sålde ljudutrustning via en återförsäljare (Stereo Discounters) och lade alla pengar vi fick in på studion.

F: Hur var det att öppna en egen studio? 

Nicolo: Även om vindsstudion var en utmärkt början lämnade vi så småningom våra föräldrars vind och öppnade vår första riktiga studio i centrala Philadelphia 1980 som vi gav namnet Studio 4 Recording. Där ställdes vi inför många oväntade utmaningar. Det är en sak att kunna skapa riktigt bra inspelningar, men en helt annan att marknadsföra en ny verksamhet. Vi byggde sakta upp studion genom att inte ge upp, och genom att arbeta och göra så många saker vi bara kunde (ibland utan att knappt ta betalt bara för att hålla arbetet igång). Med tålamod och ihärdighet blev vi till en av Philadelphias främsta inspelningsstudior.

F: Hur är det att arbeta med din bror Joe?

Nicolo: Det har varit ett fantastiskt samarbete. Även om vi är tvillingar ser vi mycket olika på saker. Min bror och jag har liknande musiksmak, men gillar ändå rätt olika saker. Han lutar mer åt hip-hop och jag mer åt rock. Jag gillar att mixa och vrida lite mer på rattar än Joe, så ganska ofta när vi jobbar ihop märker jag att jag föser undan honom eftersom jag hellre gör det själv!

F: Vilka egenskaper krävs för att lyckas som musikproducent? 

Nicolo: Om du ska lyckas som musikproducent måste du ha förmågan att lyssna och kommunicera med artisterna. Men jag skulle nog säga att den allra viktigaste egenskapen du måste ha som musikproducent är tålamod. Det är verkligen viktigt att låta artisterna testa sina idéer, även om de kanske verkar helt galna. När du testar en ny väg, särskilt om det känns ovanlig, vet du aldrig vad den kommer att leda till. Man kan aldrig riktigt veta när något helt genialt kommer att hända.

F: kan du nämna några favoritartister du har arbetat med? Vilken är den genre du föredrar att producera? 

Nicolo: Jag har haft turen att få arbeta med så många fantastiska artister att det är svårt att välja ut en enda. Högst upp på listan hamnar nog ändå bluesmusikern Taj Mahal och R&B-sångerskan Lauryn Hill. De är båda två fantastiska artister som alltid levererar 110 procent och förväntar sig detsamma av alla andra. 

Jag älskar att producera alla typer av musik och har haft den stora turen att få jobba med alla musikgenrer, men min favoritgenre är nog ändå traditionell jazz.

F: Om du fick arbeta med vilken musiker som helst, levande eller död – vem skulle du i så fall välja? 

Nicolo: Det skulle tveklöst vara John Lennon. Det var underbart att få arbeta med Yoko Ono när vi släppte Johns soloverk på nytt. Det hade varit en ära att få arbeta med honom själv medan han levde.

F: Vilket är ditt stoltaste ögonblick så här långt i karriären?

Nicolo: Det var att vinna en GRAMMY® för att mixa och mastra salsa/merengue-albumet ”Across 110th Street” av Spanish Harlem Orchestra år 2005. Det var fantastiskt att vinna en GRAMMY® i en musikgenre jag fortfarande höll på att lära mig om. Salsagenren har precis som alla andra musikgenrer sina egna specifika ljud, nyanser, arrangemang, musikaliska dynamik och orkestrering. Det tog mig ett tag att upptäcka vilka dessa komponenter var, och hur de används i salsamusiken. Jag tackar producenten Aaron Levinson för att han invigde mig i den kärlek och passion som salsamusiken är.

F: Vad har du att säga om High-Res Audio?

Nicolo: För oss som arbetar med musik är High-Res Audio mycket viktigt. Det är tragiskt att trots att musiken har utvecklats vidare de senaste åren så har ljudkvaliteten sjunkit på grund av mp3-filer och strömning. Det är dags att vi vänder trenden genom att lära och utsätta människor för riktigt bra ljud. När fler musikälskare får ta del av High-Res Audio tror jag att de kommer att inse hur mycket bättre det låter och hur mycket mer givande upplevelsen är. Varför skulle du inte vilja höra din favoritartist i suverän detaljrikedom och skärpa? 

F: Hur har du utbildat andra om ljudkvalitet och musik? Varför tycker du att det är viktigt? 

Nicolo: År 2003 valdes jag in i Temple University Communication Hall of Fame. I samband med det bjöd de in mig att hålla i en kurs om avancerad musikinspelningsteknik och jag har hållit i den kursen ända sedan dess som lektor. Det är härligt att få vara bland unga människor och att själv återupptäcka och lära mig nya saker. Jag tycker verkligen om att kunna lära andra om ljudkvalitet och musikproduktion. Det är viktigt att föra vidare den kunskapen till alla generationer om vi ska kunna upprätthålla en hög kvalitetsnivå inom alla aspekter av musiken, för allt från ljud till produktion och vidare till skapande.

Musik och liv: Trender och nyheter för musik- och ljudälskare.