KODALINE 360 Reality Audio – första lyssningen

Vi pratade med KODALINE om deras låtskrivande, deras första upplevelse av 360 Reality Audio och hur det kan förändra hur artister skapar musik.

I samarbete med LIVE NATION

KODALINE-gruppen

KODALINE

V till H: Jason Boland/Steve Garrigan/Vincent May/Mark Prendergast

Rockkvartetten Kodaline är baserad i Dublin, Irland, och spelar storslagen, radiovänlig gitarrock som har jämförts med Coldplay, Keane, U2 och Oasis. 

I slutet av 2012 blev bandet nominerat till BBC:s Sound of 2013, men gick miste om topplaceringen till HAIM. Kodaline släppte sitt debutalbum In a Perfect World i juni 2013, vilket föregicks av singlarna High Hopes och Love Like This. 

Bandet bildades i arbetarstaden Swords av talangerna Steve Garrigan, Vinnie May Jr., Jason Boland och Mark Prendergast. År 2012 släppte de en självbetitlad EP med planer på att släppa en fullängdare året därpå. 

Albumet var en stor framgång på Irland och sålde platina två gånger. Det gick även bra i Storbritannien (låg som bäst trea och sålde guld) och i delar av Europa. Kodalines andra album, Coming Up for Air, släpptes i början av 2015. 

Albumet nådde en fjärdeplats på de brittiska topplistorna och singlarna The One och Honest släpptes från skivan. Sommaren 2017 var bandet tillbaka med singeln Brother och EP:n I Wouldn't Be. Året därpå släppte de singeln Follow Your Fire, som hamnade på deras pop-betonade tredje fullängdare Politics of Living.

”Musik är hur känslor låter.”

– LIVE NATION

Tack för att ni kom, killar. Kan ni berätta hur Kodaline startade? När visste ni att ni ville göra musikkarriär?

STEVE GARRIGAN

Vi började spela ihop som tonåringar, jag och Mark. Vi spelade egentligen bara covers. Men vi fastnade verkligen för det och började skriva låtar och spela inför publik. Vi spelade för alla som ville lyssna – fast det var inte så många på den tiden. Det var ganska tufft. [Skrattar] Men vi förälskade oss i musik, att skriva och spela in och uppträda. Idag har vi turen att få resa världen över och göra spelningar överallt. Det är helt otroligt.

– LIVE NATION

Kan ni berätta lite om hur ni lyckades härda ut?

MARK PRENDERGAST

Vi hade skrivit några låtar och vi trodde verkligen på dem. Vi intalade oss att även andra måste få höra våra låtar. Vi ville få ut vår musik. När man i många år berättar för andra att man är musiker och pratar om vad man vill uppnå är det inte många som tror att man ska lyckas. Så det kändes aldrig realistiskt förrän det började hända. När det började hända och vi började få ut vår musik och folk började komma på våra spelningar, det var då vi insåg att vi skulle kunna göra detta för all framtid – om publiken ville det.

STEVE

Den bästa och konstigaste känslan någonsin är att höra folk som sjunger ens låtar framför en. Och under en spelning är det helt fantastiskt.

– LIVE NATION

Det måste kännas bra nu när ni drar så stor publik!

VINCENT MAY

Ja, [vi har gått från att] spela på små klubbar med hundra personer om ens det. Så det är riktigt lyxigt nu när vi får spela inför ett par tusen personer. Vi tar aldrig det för givet.

– LIVE NATION

Vad betyder det för er att göra musik idag?

VINCENT

Det betyder allt.

STEVE

Ja, det betyder allt. Det är vår passion. Jag kan inte föreställa mig en värld utan musik.

VINCENT

Jag tror inte att vi kan föreställa oss att göra något annat än detta. Det är världens bästa jobb. [Skrattar]

STEVE

Det är också coolt, men det är lite ... Jag vet inte ...

MARK

Fortsätt ...

STEVE

”Musik är hur känslor låter.” Det tror jag verkligen. Ja, ser du, han kommer bara att skratta åt mig.

VINCENT

Nej, det är coolt.

STEVE

Med musik kan man ibland fånga en känsla som man inte kan sätta ord på. Det bara når fram.

MARK

Att kunna skriva en låt om något som verkligen berör mig ... Oavsett om man går igenom något jobbigt eller upplever något fantastiskt så hamnar det ofta i vår musik. Och om vi inte skriver musik åker vi inte på turné, så allt handlar om att göra musik. Det är källan till allt.

kodaline-play-1
kodaline-play-2

”Musik betyder olika saker för olika personer. Men det bästa är när man samlar ihop alla dessa personer och de sjunger ens musik framför en.”

– LIVE NATION

Hur blir era liveframträdanden med tanke på alla känslor som ni har lagt i musiken?

MARK

På vår senaste spelning häromdagen stod det en tjej längst fram med tårar som rann. Men hon såg så lycklig ut under hela spelningen. Många av låtarna betydde uppenbarligen mycket för henne, men personen bredvid henne bara skrattade och klappade och hade jättekul. Så musik betyder olika saker för olika personer. Men det bästa är när man samlar ihop alla dessa personer och de sjunger ens musik framför en.

STEVE

Ja, det är en fantastisk känsla.

– LIVE NATION

Och hur viktiga är era fans för er?

STEVE

I slutet av i princip varje konsert vi gör tackar jag alla för att de kom. Utan fans skulle vi inte kunna göra det vi gör. Vi skulle kunna skriva låtar, men ingen skulle lyssna på dem. Vi skulle kunna göra spelningar, men det skulle inte vara någon där. [Skrattar] Vi skulle inte vara någonting utan våra fans, så vi uppskattar dem väldigt mycket.

JASON BOLAND

Vi har haft tur att de är så stöttande. Vi har gått igenom många förändringar i vår karriär. Vi har bytt stil och riktning och tagit en paus ibland. Varje gång vi kommer tillbaka är de där, de välkomnar oss tillbaka och går på våra spelningar.

– LIVE NATION

Ni gillar fortfarande att göra mindre spelningar ibland. Det verkar vara en sorts hyllning till fansen, att spela på en liten klubb ansikte mot ansikte med publiken. Kan ni berätta lite om den upplevelsen?

STEVE

Det är nog som Mark sa tidigare, tårarna rinner på den ena medan den andra står och skrattar. Det lägger man märke till på en liten klubb, men på större ställen går man till viss del miste om det. Det är något särskilt med det, en större känsla av att vara i kontakt med fansen.

MARK

Ibland när man spelar på en nattklubb – till exempel en liten klubb med 200 fans – kan ljudet kännas högre än när man spelar inför tusentals personer, för de är alltid långt borta. På en klubb finns det så mycket energi samlat i en så liten lokal. Under [förra] sommaren spelade vi på stora festivaler överallt, men sedan åkte vi runt och gjorde små akustiska klubbspelningar. Jag tror att vi får ut lika mycket av det som av större konserter. Det är roligt att kunna göra både och.

– LIVE NATION

Nu ska vi prata lite om ert senaste album Politics of Living. Ni har breddat er lite den här gången, när det gäller både sound och låtskrivande. Kan ni berätta lite om varför ni ville experimentera på det här albumet – jobba med olika producenter, leka med olika ljud i studion?

STEVE

Det viktigaste vi ville göra när vi började med det här albumet var att gå utanför vår bekvämlighetszon. Vår komfortzon som band har typ alltid varit långsamma ballader och en ganska avskalad produktion. Vi hade möjlighet att jobba med massor av coola människor och varje producent bidrog med något, introducerade liksom en helt ny värld av ljud. Vi kastade många låtar, men det var väldigt roligt att experimentera med dem. Vi lärde oss mycket.

Jag brukar gå direkt till ett piano när jag ska skriva en låt, eller ta upp en gitarr och börja sjunga melodier. En av våra producenter sitter i stället vid sin dator och får till en massa galna ljud som sätter igång låtskrivarprocessen. Det är helt olika sätt att arbeta. Men det var fantastiskt och jag är verkligen stolt över vad vi har uppnått med det här albumet. Vi vågade lämna tryggheten och experimentera. Och vi upptäckte en del ljud vi inte visste fanns. Det var en häftig process. Det var coolt.

JASON

Ja. På Politics of Living ville vi göra något lite annorlunda. Vi fick chansen att samarbeta med några nya producenter som verkligen pushade oss i nya riktningar.

MARK

Mitt favoritljud på albumet är ändå på låten I Wouldn't Be, och det är ljudet av våra fyra röster tillsammans, inget annat. Första gången jag fick höra det i studion tyckte jag att det lät riktigt fint för det fanns inga trick. Steve gick in och sjöng sin del. Och sedan gick vi in en och en och sjöng. Att få höra våra fyra röster spelas upp tillsammans utan något annat kändes väldigt fint.

– LIVE NATION

På tal om att utforska olika sorters ljud, vad har ni för tankar kring den nya 360 Reality Audio-tekniken från Sony? Den ger möjlighet att placera lyssnarna mitt i mixen och flytta ljudet omkring dem. Tror ni att tekniken skulle kunna hjälpa er att uttrycka saker med musiken som ni kanske inte har kunnat uttrycka hittills?

STEVE

Jag är galet imponerad.

VINCENT

Det är ett nytt sätt att jobba på. Men det är också som första gången man använde flerspårsinspelning och använde ...

STEVE

Överdubbning.

VINCENT

Överdubbning! Det handlar om att vidga sin horisont. Det är ett helt nytt sätt att ...

STEVE

... lyssna på musik. Och det skulle kunna leda till ett helt nytt sätt att skapa musik.

VINCENT

Det skulle kunna förändra hur människor skriver musik, hur musik mixas och hur lyssnaren upplever den. Det skulle kunna förändra liv.

– LIVE NATION

Vad kan rätt ljud vid rätt tillfälle göra för en låt när man spelar in?

STEVE

Rätt ljud vid rätt tillfälle kan göra en låt, till hundra procent. Den kan gå från att vara medelmåttig till att plötsligt låta helt rätt och man bara ”Wow, där satt den – nu är det perfekt”. Det kan göra låten fulländad.

JASON

Det är som att hitta nyckeln till ett lås man har försökt [öppna].

STEVE

Ja, eller den sista biten i ett pussel. Något sånt. Rätt ljud är otroligt viktigt.

– LIVE NATION

När ni har spelat in en låt, hur kan rätt mix påverka lyssnarnas upplevelse?

MARK

Den rätta mixen är så viktig. Vi har fått tillbaka låtar som vi har älskat efter att ha ägnat veckor åt dem i studion. [Sen] när mixen kommer tillbaka tänker du ”Herregud, nu kör vi” och så spelar du upp den och hör direkt om något inte är rätt, om låtens essens inte finns där. Det händer även att du får rätt mix av en låt som du kanske inte riktigt trodde på. Du hör mixen och vad ljudteknikern tänkte på när hen hörde låten vilket får dig att ändra dig. Och så blir det den mixen alla kommer att höra.

STEVE 

[Mixen] är avgörande för en låt. Det är nog helt klart en av de viktigaste aspekterna.

MARK

Jag avundas inte folk som måste mixa något, även liveljud. Det måste vara tufft. Det är bara en persons åsikt, som att säga ”Så här tycker jag att det ska låta för alla andra”. En bra mixtekniker är sällsynt, man håller fast vid dem när man väl hittar dem.

VINCENT

Ja.

kodaline-play-3
kodaline-play-4

”[360 Reality Audio] tar dig någon annanstans. Det känns inte som att du är i rummet, utan där musiken spelas.”

– LIVE NATION

Okej, nu har ni fått uppleva 360 Reality Audio från Sony i hörlurar. Vad tycker ni?

STEVE

Det är inte som något annat jag har upplevt. Jag försökte sätta ord på det. Det är som att vara på spelningen.

VINCENT

Det kändes som att jag satt vid trummorna och spelade. Det låga registret lät fantastiskt. Det kändes som att jag satt vid trummorna och spelade på en konsert.

STEVE

Det är ganska fantastiskt. Jag menar ...

MARK

Det är en helt ny upplevelse.

JASON

Det är så mycket av rummet som kommer fram. Nu kan man känna hur det var i rummet den kvällen.

STEVE

Den tar dig någon annanstans. Det känns inte som att du är i rummet, utan där musiken spelas.

– LIVE NATION

Hur kändes det när ni fick höra er själva i Sony 360RA?

MARK

Jag ser fram emot att följa utvecklingen och se hur musik kommer att släppas i framtiden. Om den släpps i ett format där man kan lyssna på den så här tror jag att det kan förändra branschen.

VINCENT

Ja, att vi talar om det som ett format [får mig att] vilja lyssna på klassiska låtar mixade så, som Led Zeppelin-låtar eller Beatles-låtar.

STEVE

Tänk dig att höra en livespelning!

– LIVE NATION

Var det något ni gillade extra mycket? Något som stod ut som ni inte hade hört tidigare?

JASON

Ja, ja tror att det är introt. Vi får höra publiken skrika framför oss varje kväll och det är världens bästa känsla, som Steve sa tidigare. Men nu tror jag att alla kan få uppleva vad vi får höra uppe på scenen.

MARK

Det kändes bara [så] verkligt. Vi har precis avslutat vår turné, men nu kändes det som att vi var tillbaka. För folk som aldrig får uppleva hur det känns att uppträda framför en stor publik är detta nog det närmaste man kan komma.

– LIVE NATION

Känns det häftigt att dina fans kommer att kunna få uppleva det?

STEVE

Absolut. Jag tror att de kommer att bli helt överväldigade – på ett bra sätt.

VINCENT

Ja, för vi är grymt imponerade och vi får ju uppleva sånt själva, så som killarna sa, att någon i publiken eller ett fan får möjlighet att uppleva det, det är något helt unikt.

– LIVE NATION

Här kommer en svår fråga: Hur skulle ni beskriva 360 Reality Audio med ett enda ord?

JASON

Omslutande.

STEVE

Ja, det är ett bra ord. Omslutande är bra.

VINCENT

Ja, fantastiskt.

STEVE

Äkta.

JASON

Det är bara helt omslutande. Man är där.

MARK

Levande.

kodaline-listening-1
kodaline-listening-2

”Jag tror att [360 Reality Audio] öppnar upp nya möjligheter för att skapa och spela in musik.”

– LIVE NATION

Nu när ni vet att Sony 360 Reality Audio finns, kommer det att inspirera er att skapa musik på ett annat sätt?

STEVE

Jag tror att det öppnar upp nya möjligheter för att skapa och spela in musik.

MARK

Det börjar nog när man är i studion och spelar något. Man kan panorera åt höger och vänster. Men när man är [i 360 Reality Audio] kan man gå vart som helst.

STEVE

Det är rätt fantastiskt.

JASON

Vi har försökt att spela in några livespelningar i 360 [video], och upplevelsen har inte blivit tillräckligt stark med bara video. Men jag tror att en livespelning i 360 med [riktigt bra] ljud blir en helt ny upplevelse.

STEVE

Ja, det är framtiden.

– LIVE NATION

Vad tror du att det finns för fördelar för fansen?

VINCENT

Jag tror att fördelen är att de får höra [mer av] vad vi hör på scenen varje kväll, och det är otroligt. Om vi inte kan bjuda in hela publiken, så ...

MARK

Man kan ju försöka ...

VINCENT

... det här är det näst bästa.

MARK

Det är liksom mer en känsla än något annat. När jag sätter på mig [hörlurarna] tog det en stund att ... Det är svårt att förklara hur det känns.

STEVE

Det är svårt att uttrycka med ord. Men för fansen – fans som kanske inte har sett oss live – är det som att vara där. Det är ganska häpnadsväckande.

VINCENT

Men gå på en spelning ändå.

JASON

Ja.

STEVE

Ja.

JASON

Det är nästan lika bra som live.

MARK

Det är nästan lika bra som live. Det här var inte bra för affärerna. [Skratt]

– LIVE NATION

Ni fick också mäta era öron för att optimera 360 Reality Audio-upplevelsen. Vad tycker ni om hur Sony kan skapa individuella upplevelser för varje lyssnare?

JASON

Jag tycker att tekniken bakom detta är helt fantastisk. De har tagit sådana språng framåt som jag inte ens trodde var möjligt. Att de kan kartlägga huvudets placering i ett rum, och skräddarsy upplevelsen för var och en av oss. Steve får ju höra en annan konsert än jag hör live för jag är lite högre upp. Men att det hörs i hörlurarna är ju helt otroligt.

VINCENT

Ja. Det är lite galet att det blir så, och [att det] händer så snabbt. Jag tror att det kommer att bli fantastiskt att man kan anpassa upplevelsen till olika personer.

MARK

Det känns väldigt futuristiskt medan det händer. Och det känns helt nytt och fräscht. Jag gillade det verkligen.

STEVE

Det är svårt att sätta ord på det, men jag håller helt med om allt som killarna sa. Framtiden ser cool ut.

KODALINE-Vincent
KODALINE-Steve
360-reality-audio

Få veta mer om 360 Reality Audio och tekniken bakom det innovativa ljudkonceptet.

WH-1000XM3

Lyssna med våra brusreducerande WH-1000XM3-hörlurar för den fullständiga 360 Reality Audio-upplevelsen.