Jesse McCartney 360 Reality Audio – första lyssningen

Vi har pratat med Jesse McCartney om känslan av att uppträda live, hans första upplevelse av 360 Reality Audio och vikten av att säga ja till bra idéer.

I samarbete med LIVE NATION

Jesse McCartney

jessemccartney-still

Jesse McCartney, som föddes i New York, har byggt en karriär som artist, låtskrivare och mångsidig skådespelare. När han var 11 år fick han två Daytime Emmy-nomineringar som skådespelare i ABC:s All My Children, samtidigt som han var med i popbandet Dream Street vars debutalbum såldes i över 800 000 exemplar.
När McCartney var 16 släppte han sitt första soloalbum Beautiful Soul som såldes i över 1,8 miljoner exemplar. 2008 var han med och skrev Leona Lewis stora hit Bleeding Love med Ryan Tedder som toppade hitlistorna i 34 länder – den enda låten på över ett decennium som gjort det. Låten blev Grammy-nominerad och vann ASCAP:s Song of the Year (2009). Jesses singel Leavin från det tredje albumet Departure blev den mest spelade på Top 40 radio 2008 i USA. Fler hits på topplistorna från hans repertoar var bland annat She’s No You, Body Language, How Do You Sleep, It’s Over och Shake. Som skådespelare har han haft huvudrollen i serier och filmer som Summerland och Keith samt gästroller i Hannah Montana och Fear The Walking Dead. McCartney har gjort rösten till rollfigurer som Theodore i filmerna om Alvin och gänget och spelar för närvarande Marvels superhjälte Nightwing i Young Justice 3.
2018 blev singeln Better With You startskottet till en utsåld turné med samma namn. 2019 inleddes med den amerikanska delen av The Resolution Tour som tar Jesse till Sydostasien för första gången. Han skriver för närvarande ny musik som släpps i slutet av 2019.

”Musiken är min första kärlek”

– LIVE NATION

Tack för att vi får prata lite med dig, Jesse. Du var väldigt ung när du inledde din karriär. Hur upplevde du det, och hur påverkar det dig som artist idag?

JESSE MCCARTNEY

Jag växte upp i en väldigt musikalisk familj – alla mina släktingar från mina mor- och farföräldrar till mina föräldrar, min bror, min syster och mina kusiner. Alla växte upp med en kärlek till konsten och musiken, särskilt teater. Jag växte upp med föräldrar som uppmuntrade oss att samlas runt pianot och sjunga ihop, lyssna på gamla skivor ihop. Det lade grunden.

Jag var nog sju eller åtta år när jag brukade gå på teater med mina föräldrar och se dem framträda i lokala uppsättningar av till exempel Rogers och Hammerstein-produktioner. Så småningom började jag också vara med. Vi framträdde som familj på ställen som viktorianska teatrar med 500 platser.

Efter ett tag kom det några från New York ut till förorten och sa till mina föräldrar att de tyckte jag var bra och kanske borde pröva lyckan på Manhattan. Så småningom tog mamma med mig dit och jag började gå på provspelningar för Broadway. Efter ungefär ett år, kanske mindre, fick jag min första roll som Louis i ”Kungen och jag”, med Haley Mills som Anna.

Nio år gammal åkte jag på min första nationella turné med ”Kungen och jag”. På den tiden kändes det inte som ett jobb. Det gör det fortfarande inte. Jag fick betalt men jag gjorde det för att jag älskade det. Jag tänkte inte direkt på de affärsmässiga aspekterna. Och här är vi nu, 20 år senare – jag gör fortfarande samma sak. Och fortfarande för att jag älskar det. Nu tänker jag även lite på affärerna. [Skrattar] Men det är och kommer alltid att vara min första kärlek.

– LIVE NATION

Hur har allt du fick uppleva i din barndom lett till att du idag är låtskrivare? Och vad har du för tankar kring allt du har upplevt under din karriär när det gäller låtskrivande?  

JESSE MCCARTNEY

Jag har alltid velat bli låtskrivare. Jag trodde att jag skulle bli en bra låtskrivare redan när jag var 16 vilket var väldigt osannolikt eftersom jag hade så lite perspektiv i den åldern. Jag var en vanlig high school-kille i puberteten som kämpade med samma grejer som andra tonåringar, och man vet ju inte så mycket om världen då.

Det tog tid för mig att växa upp, att resa, att träffa nya människor och att bli kär och sluta vara kär, att uppleva smärta och hjärtesorg och romantik. Allt det där som man behöver använda när man skriver en låt. [Nu] har jag en känsla av kontroll när det kommer till att skriva låtar, för att jag känner mer än någonsin [tidigare]. Jag är på toppen. Jag har rest runt, träffat på många kulturer runt om i världen, och relationer har kommit och gått. Jag har helt enkelt blivit klokare, skulle man kanske kunna säga. [Skrattar] Jag tror att det gör mina låtar bättre, ärligare och mer tillgängliga.

– LIVE NATION

Hur mycket betyder det för dig att göra musik idag?

JESSE MCCARTNEY

Musiken är som sagt min första kärlek. Efter att ha tagit ett litet uppehåll – jag tog ju tre och ett halvt, fyra år ledigt för att göra andra saker och försöka hitta andra utlopp för min kreativitet – så tror jag att min senaste upplevelse i studion var för ungefär ett år sen när jag började med min nya samling låtar och insåg att jag har blivit lite bättre på det. När jag ser tillbaka på mitt 16-åriga jag och lyssnar på några av de skivor jag skrev, förstår jag varför skivbolaget sa ”Hmm, vi tänker inte låta det vara med på ditt album”.

Jag känner att jag hela tiden blir bättre, och att mina senaste skivor har visat vad jag kan göra som låtskrivare. Jag älskar det jag gör.

En av mina favoritdelar nu är att kunna skriva något och släppa det direkt och få en första reaktion – inom minuter – från en grupp av människor som har följt mig genom åren. Det var inte så lätt en gång i tiden. Det brukade ta månader att förstå vad den allmänna uppfattningen var om en viss låt.

– LIVE NATION

Vi vill gå in mer på frågan om feedback, men först – skulle det vara omöjligt för dig att leva utan att skapa musik?

JESSE MCCARTNEY

Absolut. Musik är ju ... det låter klyschigt, men det är sant. Musik är det universella språket. Jag kan åka till Japan utan att tala ett skvatt japanska, spela en låt och se på deras ansikten hur den får dem att känna. Det bildas en energi på scenen mitt i en spelning då man inte behöver förstå varandra, men gör det ändå.

Jag kan inte föreställa mig att vakna på morgonen och inte sätta på Spotify medan jag dricker kaffe. Jag lyssnar i bilen ... Det är en del av mitt liv. Jag tror att det är för de flesta människor.

– LIVE NATION

Hur mycket betyder det för dig att få framträda live inför tusentals fans?

JESSE MCCARTNEY

Jag som mest bekväm när jag uppträder live. Jag började på scenen, och det var i teatern jag [först] kastades in i hetluften. Så jag är väldigt bekväm på scenen. Det fantastiska med [att uppträda live] är att man har möjlighet att se reaktionen på en låt direkt, och det har jag gjort mer och mer. Jag skriver en låt och spelar den på en collegespelning eller på en av mina turnéer, och det är en låt som ingen någonsin har hört och som inte har släppts. Och så får man den omedelbara reaktionen. Jag vet direkt om de älskar något eller inte alls gillar låten. Det är min favoritsak med att uppträda.

Jag älskar att spela låtar som alla känner igen. Jag tröttnar aldrig på att spela hitsen, när alla sjunger med. Det är en obeskrivlig känsla. Men visst, jag älskar att testa nytt material på scenen just nu. Det är min nya grej att skriva något, hoppa upp på scenen och se om de gillar det.

– LIVE NATION

Hur viktiga är dina fans för dig?

JESSE MCCARTNEY

Jag har haft tur. Nuförtiden när många är så snabba på att gå över till nästa sak har mina trognaste fans ändå fortsatt att vara lojala på ett sätt som inte riktigt ligger i linje med tidsandan. Det är anmärkningsvärt.

[Mina fans] har verkligen visat sina rätta ansikten, särskilt under ett och ett halvt år den senaste tiden. Jag tog en paus från musiken under en lång period och jag var väldigt orolig över att släppa något för att jag inte visste hur reaktionen skulle bli. Jag visste inte ens om någon skulle bry sig, men så dök rekordmånga upp. Vi har haft två utsålda turnéer i år. Det var ett rejält bevis på hur lojala mina fans verkligen är.

jessemccartney-play-1
jessemccartney-play-2

”Visionen för Sony, deras kärnfilosofi som företag, är att leverera kando-upplevelser genom ljud och musik … det gillar jag.”

– LIVE NATION

Du är mitt uppe i att spela in ett nytt album. Vad har du för arbetsprocess och hur viktigt är det för dig att ge dina fans ditt bästa?

JESSE MCCARTNEY

Fans känner direkt om man inte är genuin och äkta. Och de vet vad som är autentiskt – de vet när du verkligen försöker och när du inte gör det. Om jag inte lägger upp något på några dagar får jag ofta höra av mina fans: ”Du försvinner, du lämnar oss, du gör det igen. Gör inte så.” De ser till att jag håller igång, och det gillar jag. Jag uppskattar det.

Och som konstnär och perfektionist som bryr sig om vad jag visar upp för andra vill jag att det ska vara riktigt bra. Jag vill att det ska låta fantastiskt. Jag vill att det ska vara det bästa jag kan skriva. Jag vill att det ska frammana smärta eller energi eller romantik. Jag vill att det ska ha en effekt på min publik, vilken känsla det än gäller. Jag vill bara att det ska vara något de kan relatera till. Det är nog det allra största inom musik, så jag försöker lägga ribban högt. Jag vill inte ge mindre än mitt bästa. Jag vill ge hundra procent.

– LIVE NATION

Du har fullt upp med musiken just nu. Jag läste att det började med fansens reaktion på Better With You, singeln du släppte i början av förra året. Du släppte den utan att ha någon aning om hur den skulle tas emot?

JESSE MCCARTNEY

Ja, typ ”Här är jag”. Better with you var en katalysator för hela projektet. När jag släppte låten hade jag, precis som du säger, ingen aning om hur den skulle tas emot. Jag visste att jag ville göra en video med ett koncept som jag hade i åtanke. Jag tänkte mer på det som en dyr produktion. En riktigt fin låt med en riktigt snygg video, så får vi se vad som händer. Jag var inte riktigt beredd på reaktionerna. Nu har jag ärligt talat svårt att skriva klart för jag har rest och turnerat så mycket, och det är ju fantastiskt.

Men jag hade bara skrivit några få låtar, så nu försöker jag avsluta projektet. Det känns jättebra. Men ja, när jag gav mig in på det här trodde jag inte att jag skulle skriva ett helt album, och här är jag nu. Jag har några låtar kvar, men jag hoppas att jag kommer att få klart något i år.

– LIVE NATION

Kan du berätta lite mer om din relation med dina fans och hur du håller kontakt med dem?

JESSE MCCARTNEY

Det har bara blivit starkare, särskilt de senaste tre eller fyra åren. Sociala medier har ett så starkt fäste i musiken. Tidigare, i samband med Beautiful Soul, när jag först släppte mitt debutalbum, brukade man ha ett team av människor runt sig, ett PR-team, ett marknadsföringsteam, och de berättade vad vi skulle göra. Och sen kommer vi att flyga hit. Och du ska göra den här intervjun. Det är fortfarande viktigt, men den största förändringen var sociala medier.

Nu behöver jag egentligen inte göra [många av] de saker som man var tvungen att göra när jag skrev på ett skivkontrakt för 10, 15 år sen. Nu kan jag bokstavligen ta upp min telefon, instagramma eller twittra 20 sekunder av en låt som jag jobbar på och få en omedelbar reaktion. Och jag läser reaktionerna. Jag går igenom mina direktmeddelanden en timme varje dag, svarar mina fans, ser vad de hittar på. De kanske går igenom något personligt, eller så gillar de inte hur något gjordes och så pratar jag med dem om det. Typ, vad gillar du inte? Man har sådana samtal nu.

Och de har direkt tillgång till dig, vilket de inte hade [tidigare]. Det brukade vara mystik kring en artist – du kunde stå bakom kulisserna. De såg aldrig vad som fanns bakom kulisserna eller hur? Och sen hoppade du fram och framträdde, gjorde din grej. Nu har allt ställts på ända. Vi lever i en värld där allt handlar om innehåll. Det är ungefär 25 procent musik och 75 procent vad du åt till lunch. Jag tror att det har ändrat allt beträffande relationen mellan artist och fans. Det handlar ju om innehåll och att låta människor få se en skymt av ditt vardagsliv och faktiskt lära känna dig.

– LIVE NATION

När ditt senaste album In Technicolor kom ut sa lyssnare att det representerade ”ett mognare ljud” för dig. Du har pratat om att ”få det rätt” kan innebära att gå fram och tillbaka mellan att utforska nya ljud och omfamna dina tidigare verk. Vad innebär det för dig idag och med den musik som du för närvarande skapar?

JESSE MCCARTNEY

Få det rätt – för mig beror det på vad man siktar på. Jag tycker att det blev rätt med In Technicolor. Jag var lite yngre då, men jag försökte verkligen få till ett särskilt sound på det albumet. Jag ville skapa ett popsound som var typiskt för sent 70-tal, tidigt 80-tal, och det var den perioden vi siktade in oss på. Det var en hyllning till den tiden.

Men även i [mitt nuvarande] projekt kan något hända i studion som får alla att se sig omkring och säga, det här känns bra. Det känns riktigt bra. Jag är min egen tuffaste kritiker – jag plockar isär mitt material i månader innan jag är redo att släppa det. Och jag har ett team med medarbetare, personer med en känsla för musik som jag litar på. Så det är svårt att säga [när man får det rätt]. Det är egentligen inget bra svar, men man bara vet. Man bara känner det.

Och ibland vet man, och så blir det ändå fel. Man kan aldrig vara helt säker. Det är liksom det som är det fina med det. Man tror, man hoppas. Och så ställer man sig på scen och folk bara ”Nej tack, nästa”. Då får man gå tillbaka till ritbordet. Men ibland skriver man något och känner att det är rätt bra, och det får ett eget [liv] när man spelar det live, med ett nytt arrangemang eller en remix, eller så händer det något och alla bara, japp, där satt den.

 Som musiker och låtskrivare försöker man så gott det går, och man gör det bästa av det man kan. Vad som händer sedan är upp till publiken.

– LIVE NATION

Du är producent, sångare och låtskrivare. Hur svårt är det att sära på de olika rollerna?

JESSE MCCARTNEY

Jag spelar sällan in sång samma dag som jag har skrivit en låt eftersom jag vill att låten ska andas och leva och liksom utjämnas – särskilt melodierna. Ju längre du lever med en låt, desto mer blir den din egen och ju mer du kan framföra den, desto bättre kan du framföra den. Det är det viktiga melodimässigt.

Men visst, när jag kommer in i båset går jag in i sångproduktionsläge då jag vet vad jag kan göra. Efter att ha varit i studion i så många år och arbetat med några av de bästa sångproducenterna i världen har jag sett yrkesknepen och hur man kan göra för att lyfta en rad eller tona ned en del av en låt. Jag har blivit riktigt bra på att använda min röst genom åren.

Och som producent kliver jag i produktionsskorna. Jag bestämmer vad låten [behöver och] inte behöver. Jag har fått vanan att ta bort grejer från låten och hålla allt till ett absolut minimum av vad man behöver för att göra en låt så bra den kan bli.

Jag kliver i olika skor varje dag och det tar lång tid att få det rätt, men jag älskar det.

– LIVE NATION

Kan du i din roll som producent berätta lite om hur viktigt ljudet i en låt eller ljudet på en skiva är för att skapa ett känslomässigt band till lyssnarna?

JESSE MCCARTNEY

Några av mina favoritskivor är de som har lite ljudeffekter, små sånggrejer, som Michael Jackson brukade göra, eller hur? Jag växte upp med en daglig dos av Thriller och MJ:s skivor. För mig var det de små sakerna som man hörde i mitten av låten som inte nödvändigtvis hade något att göra med ackord eller melodier.

Det var småsaker som fångade en, eller typ ”tah-tah” som Prince brukade göra på gitarren som bara var en enda liten sak på gitarren. På något sätt blev det som ett fokus för skivan.

Att hitta sådana ögonblick tror jag är vad man strävar efter som producent. Vilka är de små element som verkligen kommer att fånga din publiks uppmärksamhet? Jag tror att jag har gjort det mer än någonsin med den nya låten som jag släpper nu. Jag tror att Selfless har det. Jag tror att Soul har det. Med Better With You var det ett enkelt gitarriff, men sättet som vi lade försening och eko på det gjorde det till en av de mest minnesvärda delarna av låten.

Ljudet är något av det viktigaste när man upplever en låt, särskilt för första gången. Man vill att människor ska vilja lyssna på den om och om igen.

Visionen för Sony, deras kärnfilosofi som företag, är att leverera kando-upplevelser genom ljud och musik. Kando är en japansk term som avser kraften i den känslomässiga anknytningen eller att bli känslomässigt berörd.

Jag gillar det.

jessemccartney-play-3
jessemccartney-still

”Jag är i ett sällsynt läge där jag får vara på andra sidan av det, på scen. Det är häftigt.”

– LIVE NATION

Sony har som mål att stärka den känslomässiga kopplingen genom ljud och musik. Kan du komma på ett tillfälle då du själv blev extra berörd av en låt?

JESSE MCCARTNEY

Några av mina käraste minnen kommer från 4- eller 5-årsåldern när jag sitter i baksätet på min pappas bil som kör upp genom Connecticut när löven ändrar färg, på väg till min farmors hus – hon bodde mitt ute i ingenstans vid en sjö. Vi brukade lyssna på James Taylors Sweet Baby James, och jag kommer ihåg att jag blev kär i melodin. Den var bara så fin – den fick mig att somna, men kunde även muntra upp mig. Den gjorde allt som man vill att en låt ska göra, vilket väl på ett sätt är kando?

Det albumet blev avgörande för mig. Jag var bara ett barn som tänkte att musik var det mest magiska på planeten, och jag tror inte att jag kan göra något annat efter att ha lyssnat på ett sådant album. Jag brukade spela det om och om igen. Det gör jag fortfarande – i mina favoriter i bilen just nu. [Skrattar] Så jag tror att det nog var första gången jag upplevde vad japanerna väl kallar kando. Jag älskar det. Jag ska börja använda det hela tiden.

– LIVE NATION

Har du sett att dina fans har reagerar på din musik på det sättet? Har du någon gång märkt att de var känslomässigt berörda av det du gör?

JESSE MCCARTNEY

Ja, och jag tror att det senaste var när Better With You släpptes. Efter att ha varit borta från musiken så länge trodde jag inte att [mina fans] förväntade sig att jag skulle släppa något. Better With You hade precis den nostalgiska kvaliteten i sig genom att den ljudmässigt påminner väldigt mycket om början av min karriär, som Beautiful Soul. Jag tror att den hade ett mognare ljud, men det var ändå något med den som väckte nostalgin. Den började få miljontals strömningar och visningar på YouTube, och den rörde liksom om i grytan igen. Det var en känslomässig reaktion på en låt från en artist som de kanske inte visste att de ville höra igen. Det var verkligen kul för mig att få se [en så] överväldigande positiv reaktion.

– LIVE NATION

När du spelar den här live idag, märker du av en känslomässig reaktion hos publiken?

JESSE MCCARTNEY

Ja, det är bara så stort. Alla håller upp sina mobiler med lampor som lyser. Det blir en mäktig reaktion på den här midtempo-powerballaden. Det är en av de bästa känslorna i världen att stå på scen och se publiken reagera så på en ny låt. Reaktionen är lika stor om inte större än på några av mina hits som legat på listorna. Det är riktigt coolt.

– LIVE NATION

Det måste vara fantastiskt att höra en stor publik sjunga med i dina låtar. Kan du beskriva lite hur det låter och vilka känslor det framkallar?

JESSE MCCARTNEY

Jag går själv på konsert och älskar musik, och det är en speciell känsla när man hör de första ackorden i en låt man älskar som genast tar en till en speciell plats i livet, när det än var, hur gammal man än var. Det väcker så många minnen till liv på en och samma gång, och man vill bara sjunga med. Jag är i ett sällsynt läge där jag får vara på andra sidan av det, på scen.

Det är fängslande. När man vet att det är dags, man vet att man precis ska börja spela den där låten, man tittar på alla och det är helt tyst innan ackorden börjar spelas. Och så börjar man spela och hela publiken exploderar. I det ögonblicket är alla tillsammans och tänker ”Du var också där. Du minns det här, du var där när det hände. Kom igen, nu sjunger vi tillsammans”. I det ögonblicket är man på samma våglängd. Det är en riktigt cool känsla.

– LIVE NATION

Att vara på konserten är en sak, men att höra er musik spelas in och spelas upp är en helt annan. Hur viktigt är det för er att era fans hör er inspelade musik på bästa möjliga sätt?

JESSE MCCARTNEY

Jag tror att något som vi strävar efter som artister är att göra en fantastisk produkt och få den att låta så ren som möjligt. Som någon som har lyssnat på många skivor genom åren vet man när något låter hundra procent rätt. Eller när något låter lite otydligt eller man behöver lyfta fram detta eller den här delen sticker ut för mycket så att det avleder uppmärksamheten från texten.
Och när allt faller på plats, när det är perfekt mixat och när man upplever att sången och allt är perfekt, är det som lycka. Det är den ultimata bedriften, när man sätter samman en skiva som låter nästan perfekt.

Det är otroligt viktigt för mig att mina fans har samma upplevelse som jag när jag lyssnar på en mix. Jag mixar ju den för dem! Jag vill att de ska få höra den när den är som bäst, [eftersom] de är orsaken till att jag gör musik. Du vet, om du är bagare bakar du inte en limpa halvvägs och sen säljer den till någon. Du vill att den ska vara perfekt. Jag vet inte varför jag tänkte på det som en analogi, men det är sant.

– LIVE NATION

Det är så mycket musik som konsumeras i hörlurar nu. 360 Reality Audio från Sony är en uppslukande ljudteknik som tar hela sfären av ljud till vanliga hörlurar. Vill du utforska möjligheten att låta dina lyssnare riktigt uppslukas av din musik?

JESSE MCCARTNEY

Jag ser fram emot att testa det. Jag har inte hört hur det låter än. Men jag tänker mig att det kommer att ta musiken till nästa nivå. Och du vet, allt som lyfter upplevelsen av att lyssna på musik är jag med på.

– LIVE NATION

Jag har läst att du ibland säger ”Säg ja till fantastiska idéer”. Det låter som att du är öppen för ny teknik och nya sätt att göra saker.

JESSE MCCARTNEY

Etthundra procent. Om det lyfter konsten och gör musikupplevelsen mer njutbar för lyssnaren, hur kan någon ha något emot det?

– LIVE NATION

Vad kan rätt ljud vid rätt tillfälle göra för en låt när ni spelar in?

JESSE MCCARTNEY

När man producerar en låt, när man sammanställer något, krävs det ibland en extra liten sak för att tippa något över kanten. Ibland är det sången, ibland är det ett trumkomp, ibland är det en ljudeffekt. Man vet aldrig vad det blir. Men den saken kan vara skillnaden mellan [att göra] en medryckande låt som människor minns under många år framöver eller inte. Jag tror att alla som skapar musik försöker hitta den saken, särskilt inom popmusik.

Vi letar alltid efter det ... typ örongodiset. Vad tar låten till nästa nivå? Det är en del av hur det är att vara i studion. Man letar efter och utforskar nya ljud, testar konstiga grejer och misslyckas gång på gång. Man hoppas på att hitta ett ögonblick när alla säger ”Yes, där har vi det. Hörde du det? Där har vi det!”

Jag lade nyligen sången, där vi höjde hastigheten på den, så att den fick ett ekorrliknande ljud. Sen klippte vi den på en miljon olika sätt, körde den baklänges och körde den genom en vokoder och en synt – vi gjorde en del konstiga grejer. Det slutade med att vi använde den en eller två gånger i låten, men det är något som människor ser fram emot nu. Så ja, det är örongodis. Det är det bästa sättet att uttrycka det – små ögonblick då man liksom hajar till och tänker ”Vad är det här?”. Jag gillar det. Jag gillar hur det känns när jag hör det.

– LIVE NATION

Den beskrivningen ger oss lite insikt i hur komplicerat det kan vara att få till ett enda bra ljud i studion.

JESSE MCCARTNEY

Under ett ögonblick, absolut.

– LIVE NATION

Tillbaka till mixning: Kan du beskriva vad rätt mix kan innebära för upplevelsen av låten?

JESSE MCCARTNEY

Det bästa med att lyssna på en fantastisk mix är att höra den och inget sticker ut. Inget kommer i vägen för låten. Inget distraherar. Jag känner att jag har finjusterat mina öron med åren, så jag kanske är känsligare än en genomsnittlig lyssnare, men jag lyssnar om och om igen. Och jag lyssnar bara på trummorna, bara på hi-haten. Jag lyssnar bara på sången eller bara bakgrunden, och jag letar efter något som sticker ut. Sen sänker jag volymen väldigt mycket och lyssnar på en mycket låg volym. Sticker något ut?

Basen är alldeles för hög. Vi måste sänka den ett par dB, tona ned den lite. Eller vet du vad, den här sången slår inte igenom tillräckligt. Vi måste lyfta fram den. Som sångare vill jag lyfta fram sången i mixen. Jag kanske bara är väldigt narcissistisk men sån är jag. [Skrattar] Jag vill inte ha något som drar uppmärksamhet från sången, och det finns väldigt få mixare som jag tycker är bra på det, men när man hittar en bra är det toppen. Jag vet att jag skulle få lägga åratal på att få mixen rätt så jag lämnar över det till proffsen när jag är färdig med en låt.

jessemccartney-play-4
jessemccartney-play-5

”Jag har aldrig satt på mig hörlurar och lyssnat på något sådant tidigare.”

– LIVE NATION

[Efter 360RA-demo] Du har precis fått höra några låtar från en av dina senaste spelningar mixat i Sony 360 Reality Audio. Vad fick du för intryck?

JESSE MCCARTNEY

Jag vet inte vilken slags ljudmagi ni har på gång där bakom, men det är helt nya grejer som jag aldrig har hört förut. Jag är djupt imponerad. Det kändes som att min låt var som ett soundtrack till en storfilm. Det var helt otroligt. Jag har aldrig satt på mig ett par hörlurar och hört något sådant tidigare.

– LIVE NATION

Kändes det som att ni var på plats?

JESSE MCCARTNEY

Ja, det var som att en version av mig stod precis framför mig. Det var som att det fanns en miljon andra människor i publiken som upplevde konserten tillsammans med mig – särskilt när jag blundade. Jag fick samma uppslukande känsla som man får när man ser en livespelning. Jag var helt tagen.

– LIVE NATION

Vi såg på när du lyssnade på Soul och du rockade loss rejält. Det verkar som att du gillade det?

JESSE MCCARTNEY

Det var det. Först försökte jag bara identifiera upplevelsen för det liknar inget jag någonsin har upplevt, inget jag har hört tidigare. Först tänkte jag ”Vad är det här? Vad händer?” och sen kändes det som om ... Har du suttit på en stol i ett spökhus på Disneyworld och tänkt ”Vad är det för ljud?”. Saker dyker upp från ingenstans där bak och sen där framme. Det var helt olikt något jag någonsin har hört. Det är bara något man måste uppleva för att förstå.

– LIVE NATION

Har du ett favoritögonblick från 360 Reality Audio-mixen av Soul?

JESSE MCCARTNEY

[Under] bryggan kan man höra min gitarrist Jacob, som gillar små crescendon. Ljudet färdas fram och tillbaka, nästan hela vägen från höger fram till vänster bak. Det är verkligen något man inte får med den vanliga hörlursupplevelsen. Det är supercoolt.

– LIVE NATION

Hur entusiastisk är du över att dina fans kan uppleva 360 Reality Audio?

JESSE MCCARTNEY

Det är hur häftigt som helst. Om mina fans visste om det här och såg min reaktion skulle de säkert vilja ha samma upplevelse. Det här är något alla borde få uppleva. Jag kan inte tänka mig att någon inte skulle vilja uppleva vad jag precis upplevde. Det kommer att bli svårt att gå tillbaka till mina vanliga hörlurar nu. [Skrattar]

– LIVE NATION

Hur skulle du beskriva Sony 360 Reality Audio med ett enda ord?

JESSE MCCARTNEY

Hmmm. ”Audiogasmiskt”. Jag tror inte att det är ett riktigt ord – jag hittade precis på det.

– LIVE NATION

Nu är det det.

JESSE MCCARTNEY

Ja.

– LIVE NATION

Tror du att 360 Reality Audio kommer att påverka hur du skapar ny musik i framtiden?

JESSE MCCARTNEY

Intressant fråga. Mixare måste troligen anpassa sig till den här tekniken. Om jag kunde få min musik att låta så här direkt i studion skulle jag absolut göra det. Nu när jag vet att det här finns vill jag verkligen utforska alla möjligheter att lyfta en låt med den här tekniken. Det kommer att bli intressant framöver.

– LIVE NATION

Nu när du känner till 360 Reality Audio kanske du blir intresserad av att spela in ett nytt livealbum?

JESSE MCCARTNEY

Absolut. Senaste gången jag gjorde ett livealbum var för över tio år sedan. Ärligt talat var det ingen höjdare. Jag minns att jag tänkte att det inte spelar någon roll hur mycket man mixar, vissa sakar kan man inte styra över – det är live, det är svårt att mixa. Men när jag hör detta vill jag bara göra klart mitt album nu så att vi kan göra liveversionen. [Skrattar]

– LIVE NATION

Vad tror du att dina fans skulle uppskatta med din musik i det här formatet?

JESSE MCCARTNEY

Jag tror att de skulle höra hur mycket jobb som ligger bakom musiken, om [de kunde] höra varje låt med kristallklart ljud. Ibland blir detaljer i låten begravda och man får aldrig höra dem, bara för att de inte har framhävts och betonats på rätt sätt. Men om man kan framhäva allt det fantastiska vi har lagt in i låten med den här nya tekniken skulle det lyfta upplevelsen otroligt mycket.

– LIVE NATION

Vad är ditt intryck av att Sony mäter dina öron för att optimera 360 Reality Audio för dig och ge dig bästa möjliga lyssnarupplevelse?

JESSE MCCARTNEY

Jag har låtit göra formgjutna öronsnäckor för livespelningar många gånger under åren. Som musiker försöker du skydda dina öron – du vill ha rätt mängd ljud och rätt ljudkvalitet som går in i öronen. Alla hör musik olika. Alla har vissa frekvenser som de uppfattar bättre än andra. Om Sony kan göra upplevelsen unik för dina öron och vad dina trumhinnor behöver, är det perfekt – det är helt perfekt.

– LIVE NATION

Vad skulle du vilja att Sony gör härnäst? Vad skulle du vilja se?

JESSE MCCARTNEY

Det låter som att vi kommer att spela musik på månen med Sony väldigt snart. Jag vet inte, kan du bara skicka ett par av de där hörlurarna i varje färg till mig. Det vore en bra början. Vi kan börja med det.

– LIVE NATION

Några sista tankar om 360 Reality Audio?

JESSE MCCARTNEY

Om man kan skapa fantastiska produkter som den här, där man får uppleva ljud från alla delar av hjärnan – det är ju lite som att lura hjärnan på bästa tänkbara sätt – tror jag att det kommer att förändra allt. Jag tror att det kommer att förändra allt.

jessemccartney-listening-1
jessemccartney-listening-2
360 Reality Audio

Få veta mer om 360 Reality Audio och tekniken bakom det innovativa ljudkonceptet.

WH-1000XM3-hörlurar

Lyssna med våra brusreducerande WH-1000XM3-hörlurar för den fullständiga 360 Reality Audio-upplevelsen.