Gå vidare till Innehåll

En musikproducents liv

Frågestund med den GRAMMY®-belönade musikproducenten Chuck Ainlay

Hur är det att ta en låt från konceptstadiet till topplistorna? Musikproducenten Chuck Ainlay låter oss kika in bakom kulisserna på inspelningsstudion och delar med sig om sin personliga erfarenhet av att arbeta med musiker som Mark Knopfler, Lee Ann Womack, George Strait och Taylor Swift. Läs vidare och få reda på mer om hur en dag i den GRAMMY®-belönade musikproducentens liv kan se ut.

F: Vad var det som fick dig att vilja bli musikproducent?

Ainlay: Jag minns att jag tittade på listorna med medverkande på baksidan av skivomslag som barn och att jag tänkte hur coolt det vore att hjälpa till att skapa den musiken. Tänk dig hur häftigt det måste vara att vara George Martin och kunna säga att du producerade The Beatles?

F: Hur ser en vanlig dag ut för en ljudtekniker?

Ainlay: Det finns faktiskt inga vanliga dagar och det är det jag tycker så mycket om. Att spela in i ett rum fyllt av musiker och höra hur en låt kommer till är det jag lever för, men vissa dagar är klart mer praktiska och tekniska. Mixningen är ett annat område i vilket jag verkligen går upp i musiken. Ibland när jag mixat hela dagen kan det bokstavligen ta timmar att för mig att komma tillbaka till verkligheten.

F: Vilken är din favorit bland skivorna du producerat?

Ainlay: Min favorit är alltid den senaste skivan jag producerat – George Straits ”Cold Beer Conversation”. Men det är svårt att välja bara en favorit. Vissa skivor har haft enorm kommersiell framgång och det är jättekul, men sedan så finns det ju de där skivorna som kanske ingen någonsin kommer att höra som också är riktigt bra. Det är otroligt att få arbeta med människor som kliver in i inspelningsstudion och bara tar dig med storm.

F: Har du några speciella exempel?

Ainlay: Ett speciellt ögonblick jag kommer att tänka på var när jag arbeta med Lee Ann Womacks album för några år sedan. Bandet övade på albumets första låt när hon dök upp i studion. Så fort hon klev in i sångbåset och började sjunga fick jag gåshud över hela kroppen. Bandet sög i sig hennes energi, och hela veckan var fullständigt magisk. Det albumet var ”The Way I’m Living” och nominerades till en GRAMMY® för bästa countryalbum och för bäst producerade icke-klassiska album.

F: Hur är det att se artisterna skapa sin musik?

Ainlay: Jag glömmer aldrig första gången jag arbetade med Dire Straits och Mark Knopfler med att lägga på gitarr i kontrollrummet. Jag minns att jag tänkte att Mark troligen är en av de största gitarristerna någonsin och att han satt precis bredvid mig och spelade det här fantastiska solot.

F: Föredrar du att arbeta med stjärnor eller med nykomlingar?

Ainlay: Båda. Man vet att man har lyckats när man får frågan att göra ett album med en etablerad artist, men själva livsnerven är att arbeta med nya oupptäckta artister. Jag minns när jag arbetade med Taylor Swifts första album när hon var typ 16 år. Jag kom hem och berättade för min fru att den här unga tjejen skulle bli stor. Det är album som det som gör dig etablerad och ser till att karriären inte stannar upp.

F: Hur var det att vinna din första GRAMMY®?

Ainlay: Jag kommer aldrig att glömma känslan när jag fick veta att jag hade vunnit en GRAMMY® för bästa surroundljudsalbum. Jag var i Utah på skidsemester med några polare. Det var i slutet av dagen, och vi softade i bubbelpoolen när jag fick ett samtal från en vän på galan som gav mig den goda nyheten. Jag var klart den coolaste snubben i bubbelpoolen den kvällen.

F: Vad är det som är så speciellt med High-Resolution Audio?

Ainlay: Med High-Resolution Audio kan konsumenterna hämta hem musik och spela upp den på bärbara enheter och den låter precis som i studion. Tiden med det sterila ljudet från datakomprimerade mp3-filer är förbi! Dessutom gör den höga samplingsfrekvensen och bitdjupet att det låter precis som när musiken spelades in.

Musik och liv: Trender och nyheter för musik- och ljudälskare.