Detalj från Alpha Universe-berättelsen
Att berätta en stads historia 

İlkin Karacan Karakuş 

”Resefotografier låter oss se fantastiska delar av världen på avstånd”, säger İlkin Karacan Karakuş, ”men ett riktigt bra resefotografi får betraktaren att vilja boka flyget dit.”

Ilkin har visserligen rest över hela världen i sitt arbete men det är ändå hemstaden Istanbul som han känner bäst och där har han också tagit några av sina mest klassiska bilder. Ilkin har fotograferat den historiska stadens gator under många år och bevisar med sitt arbete att bilder kan få ett annat djup om man är mycket förtrogen med en plats.

”Jag undersöker de speciella egenskaperna på platsen och hur den reagerar på ljusförhållanden och olika årstider”, förklarar İlkin. ”Till exempel kan du fråga dig om den historiska Ortaköy-moskén och bron över Bosporen är vackrast i solnedgången, eller ser de ännu bättre ut när solen går upp? Det är först när du har vägt in alla sådana faktorer som du kommer att vara där vid rätt tillfälle, med rätt utrustning, så att du får chansen att verkligen beröra människor”, förklarar han.

İlkin Karacan Karakus sony A7RM3 blodmåne under en månförmörkelse ovanför en moské i istanbul

© İlkin Karacan Karakuş | Sony α7R III + FE 70-200mm f/4 G OSS | 0.4s @ f/8.0, ISO 400

Ett fint exempel på detta analytiska arbetssätt hittar vi i İlkins serie bilder av en blodmåne under en månförmörkelse, något som bara inträffar var 149:e år. Bilderna är tagna medan månen går ned bakom det berömda Galatatornet. Han valde att rama in tornet med 200mm, men gav månen tillräckligt mycket plats för att förflytta sig i kompositionen under sin bana. I detta syfte använde İlkin intervallfotograferingsfunktionen på Alpha 7R III-kameran och ställde in slutaren på intervallet fem minuter under hela förloppet. ”Bilderna kombinerades senare under redigeringen”, förklarar han, ”men den verkliga konsten var naturligtvis att hitta rätt plats för att få bilderna jag ville ha. Jag undersökte platsen i god tid för att förstå förhållandena; jag gick till det här stället många gånger innan tiden var inne och tog bilder på månen under andra skeden. Därför visste jag vad som skulle fungera och var det var bäst att stå. När jag vaknade upp morgonen efter såg jag att många nationella och internationella mediebyråer hade använt mina bilder och det gjorde mig väldigt glad”, minns han. ”Mest för att jag fick visa platsen där jag föddes, växte upp och fortfarande bor.”

İlkin Karacan Karakus sony A7RM2 en spårvagn i regnet i istanbul

© İlkin Karacan Karakuş | Sony α7R II + FE 70-200mm f/4 G OSS | 1/160s @ f/4.0, ISO 1600

”I vackra städer med mycket folkliv som Istanbul är det inte svårt att hitta bra motiv på gatan”, medger İlkin. ”Det kan vara någon som säljer majs, barn som spelar fotboll eller en spårvagn som tar sig fram genom regnet ... utmaningen är snarare att få bilderna att fungera känslomässigt för betraktaren genom att hitta rätt ljus eller rätt förhållanden. Soluppgång och solnedgång är förstås bra tillfällen. När solen står lågt skapas fantastiska ljuseffekter från den slitna stenbeläggningen som ljussätter porträtt eller får röken från restaurangernas grillar att skapa ett mystiskt avstånd i gatumotiven.”

İlkin Karacan Karakus sony A7RM2 solnedgång över bosporen i istanbul

© İlkin Karacan Karakuş | Sony α7R II + FE 16-35mm f/4 ZA OSS | 1/100s @ f/4.0, ISO 640

Soluppgång och solnedgång är också exempel på tidpunkter när det kan var svårt att få rätt exponering, men då har İlkin verkligen nytta av det exceptionella dynamiska omfånget på sin Sony α7R III. ”Jag föredrar alltid det manuella läget, och använder EVF som vägledning”, förklarar han, ”och resultatet blir utmärkt. Jag tar också bilder i råformat, som ger mig större kontroll över högdagrar och skuggor när jag redigerar. Okomprimerade 14-bitars RAW-filer innehåller alla typer av data, så resten är upp till dig, och det finns inga gränser för vilken slags redigering du kan göra.”

İlkin Karacan Karakus sony A7RM2 sittande man som håller i ett knippe röda hjärtformade ballonger

© İlkin Karacan Karakuş | Sony α7R II + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/40s @ f/2.8, ISO 3200

Han fortsätter: ”Utrustning som den här ökar sannolikheten för att lyckas fånga ögonblick som hastigt skymtar förbi på gatorna, sådant som inte kommer igen, som det här. Du reagerar snabbare och har större chans att få en tekniskt perfekt bild. Och Sonys kamerahus är så små och smidiga att jag alltid har dem med mig på mina uppdrag, och jag kan lätt bära med mig två kameror med fastsatta objektiv. Om jag till exempel har med mig mitt 16-35mm f/4 ZA OSS monterat på den ena och mitt 24-70mm f/2.8 GM på den andra, behöver jag inte lägga tid på att byta objektiv utan kan byta vy direkt.” 

İlkin Karacan Karakus sony A7RM3 solen sänker sig över bosporen med ett stjärnformat räcke som vinjett

© İlkin Karacan Karakuş | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/125s @ f/3.2, ISO 250

”Istanbul är fascinerande plats”, avslutar İlkin. ”Det är en av världens äldsta städer, och under historiens gång har här funnits mängder med olika kulturer, trosriktningar och idéer, och massor av konst och vetenskap. När du går genom gatorna kan du höra staden tala till dig. Och jag som har bott där sedan jag var barn, mitt bland moskéer, kyrkor, stränder och gamla byggnader, jag tycker att mina bilder blir bättre eftersom jag känner staden så väl, men att mina Sony-kameror gör det så mycket lättare att berätta den här historien.”

Produkter i fokus
ILCE-7RM3
α7R III 35 mm fullformatskamera med autofokus

ILCE-7RM3

ILCE-7RM2
α7R II med bakbelyst fullformatsbildsensor

ILCE-7RM2

SEL2470GM
FE 24–70 mm f2,8 GM

SEL2470GM

SEL1635Z
Vario-Tessar® T* FE 16–35 mm f4 ZA OSS

SEL1635Z

SEL70200G
FE 70-200 mm F4 G OSS

SEL70200G

Liknande artiklar
İlkin Karacan Karakuş
alpha universe

İlkin Karacan Karakuş

Turkiet

”Från den dagen vi föds blir vi tillsagda vad vi ska och inte ska göra av folk som aldrig följt sina drömmar. Men jag gjorde det ...”

Visa profil


x