Få syn på något speciellt 

Andreas Hemb 

Som alla som studerat naturen vet sker förändring gradvis. Anpassning och innovation skapar nya nischer och arter frodas genom mångfald. Kan detsamma gälla för naturfotografering? I en tid då kamerateknik innebär att det är lättare än någonsin att ta skarpa, detaljerade bilder är det kanske nödvändigt att göra något annorlunda för att sticka ut?

Naturexperten Andreas Hemb har under de senaste åren tagit på sig just den uppgiften.

Andreas-hemb-sony-alpha-9-en-häger-lyfter-från-vattnet-med-en-mäktig-solnedgång-i- bakgrunden

© Andreas Hemb | Sony α9 + FE 400mm f/2.8 GM OSS + 1.4x Teleconverter | 1/1000s @ f/4.0, ISO 100

Andreas berättar: ”Jag har gått ifrån ren dokumentärfotografering i vissa delar av mitt arbete och försöker upptäcka en annan aspekt av naturfotografering där jag vill fånga känslan av att vistas i naturen. Jag kallar det ’gränsen mellan dröm och verklighet’ och det handlar mer om att väcka känslor än om att visa ett djur. De flesta har sett en ’normal’ bild 1000 gånger, men om man kan visa saker på ett nytt sätt väcker det intresse.”

Andreas, som har en bred bakgrund inom fotografi, är väl lämpad att överskrida gränserna för vanlig naturfotografering. Han har tidigare varit landskapsfotograf och det finns faktiskt många likheter mellan landskapsbilder och bilderna som han skapar nu.

”Jag har alltid varit intresserad av att titta på djur och intresset utvecklades när jag fotograferade landskap och ville ha med något levande på bilden för att skapa mer kontakt. Hur vackert landskapet än var så kändes det som att något saknades. En bild och upplevelsen av den blir alltid mer dynamisk när den innehåller något levande.” 

Andreas-hemb-sony-alpha-9-en-fågel-höljd-i-dimma-stirrar-på-fotografen

© Andreas Hemb | Sony α9 + FE 400mm f/2.8 GM OSS + 1.4x Teleconverter | 1/500s @ f/4.0, ISO 125 

Även om Andreas använder den vanliga tekniken för landskapsfotografering, är hans kunskaper när det gäller att fånga vilda djur helt avgörande för att han ska kunna ta den perfekta bilden. Han förklarar: ”Man måste ha koll på alla aspekter av vanlig fotografering, som ljussättning och bakgrund, men man måste dessutom kunna fånga djuret i rätt ögonblick. Därför krävs det att man kan arbeta på fältet och få djuret att acceptera att man är där, tillräckligt nära för att kunna ta bilden. Men också att man kan tolka djurets beteende, hur det rör sig och reagerar på det som händer runt omkring, så att man är beredd och lyckas fånga rätt ögonblick innan det är över.”

Vid sina senaste fotosessioner i hemlandet Sverige och i Florida har Andreas tagit många underbara och konstnärliga naturbilder, med antingen α7R III eller α9. Han berättar om när han använde panoreringsteknik för att fotografera en snöhäger som tog en fisk och följde den med slutartiden 1/60 sekund. ”Det är mycket långsammare än man normalt använder vid fotografering av vilda djur, och den avsiktliga rörelseoskärpan gör att huvudet ser skarpt ut så att man kan se vad det är, medan vingen och bakgrunden är suddiga.” 

v

andreas-hemb-sony-alpha-9-en-fågel-lyfter-från-en-sjö-med-en-fisk-i-näbben

© Andreas Hemb | Sony α9 + FE 400mm f/2.8 GM OSS | 1/60s @ f/4.0, ISO 100

Han säger att panoreringen underlättas mycket av den inbyggda bildstabiliseringen i hans Alpha ”eftersom jag vill att motivet ska röra sig, men inte så mycket att det blir helt suddigt. Jag letar efter rörelse på olika sätt men bildstabiliseringen är nästan alltid en hjälp. Man vill att största delen av bilden ska vara skarp samtidigt som det finns rörelse på rätt ställe, så att det skapas en kontrast som drar till sig blicken. Vid panorering är det också väldigt användbart att jag kan ställa in bildstabiliseringen för bara en axel direkt från objektivet, till exempel på GM 400mm f/2.8, vilken gör att jag kan agera snabbt.”

Andra Alpha-funktioner som Andreas har nytta av vid den här typen av fotografering är den omedelbara feedbacken från den elektroniska sökaren och den tysta slutaren. ”Tystnad är otroligt viktigt vid naturfotografering eftersom man inte får skrämma motivet. Ljudet från den mekaniska slutaren kan låta som ett maskingevär, men med α9 kan jag ta 20 bilder per sekund utan att djuren ens märker det.” 

andreas-hemb-sony-alpha-9-en-silhuette-av-två-lejon

© Andreas Hemb | Sony α9 + FE 400mm f/2.8 GM OSS | 1/80s @ f/2.8, ISO 4000

Han konstaterar att den elektroniska sökaren och histogrammet verkligen kommer till sin rätt vid fotografering av silhuetter och motiv i motljus, ”eftersom man ögonblickligen får feedback och förstår instinktivt hur man ska justera efter ljuset, antingen manuellt eller med exponeringskompensation. Det blir mycket enklare att fotografera när solen står lågt och man slipper skada ögonen! Kombinationen av den tysta slutaren, den inbyggda bildstabiliseringen och den elektroniska sökaren är till stor hjälp vid lågvinkelfotografering, som på bilderna med vadarna i silhuett och svanen i det glittrande vattnet, där jag använde ett flytande gömställe för att komma nära.”

andreas-hemb-sony-alpha-7RM3-reflektion-av-träd-i-vatten-som-döljer-en-alligator-som-verkar-vara-upp-och-ner

© Andreas Hemb | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/25s @ f/10, ISO 100

En annan av hans bilder från Florida visar en alligator som simmar bland lugna reflektioner och Andreas har spegelvänt ramen på ett smart sätt. Först ser man träden och himlen och sedan alligatorn. När man får syn på rovdjuret drar man instinktivt efter andan. ”Tekniken är jätteenkel men överraskande”, säger han och skrattar. ”Detta är ett exempel på ett väldigt enkelt sätt att göra något annorlunda. Min förhoppning är att bilderna får dig att stanna upp och tänka på hur vacker naturen är, och i förlängningen på hur vi ska kunna bevara den till kommande generationer.”

Produkter i fokus

ILCE-9

α9 med staplad CMOS-sensor i fullformat

ILCE-9

ILCE-7RM3

α7R III 35 mm fullformatskamera med autofokus

ILCE-7RM3

SEL2470GM

FE 24–70 mm f2,8 GM

SEL2470GM

SEL400F28GM

FE 400 mm f2,8 GM OSS

SEL400F28GM

SEL14TC

1,4x-teleobjektiv

SEL14TC

Liknande artiklar

Andreas Hemb
alpha universe

Andreas Hemb

Sverige

En bild kan vara så mycket mer än bara en återspegling av vår omgivning. Jag strävar efter att komma längre än det rena dokumenterandet när jag fotograferar. En bild ska inge känslor.

Visa profil


x