Detalj från Alpha Universe-berättelsen
Att se handlar om att tro

Alin Popescu

”Varje gång jag lägger upp ett infrarött foto kallar jag det ’den parallella världen’,” säger Alin Popescu, ”eftersom den finns där framför oss även om vi inte kan se den.” Det är en perfekt beskrivning av infraröd fotografering. Jämfört med vanlig fotografering är infraröd fotografering som Upside Down-världen i Stranger Things. En plats som åtminstone visuellt existerar jämsides med det vi ser, men som är helt dold för oss. Det vill säga, tills man når fram till den med rätt verktyg.

alin popescu sony alpha 6000 infrarött foto av en gatuscen med en blå cykel i förgrunden

© Alin Popescu | Sony α6000 + FE 16-35mm f/4 ZA OSS | 1/125s @ f/8,0, ISO 160

Som tur är krävs det inte en laserstråle som går genom olika dimensioner för att se skönheten hos den här andra världen. Allt som behövs är en kamera som konverterats till att registrera infrarött ljus, i Alins fall en Sony α6000. Och fastän det inte är något nytt att konvertera kameror för att fotografera på detta sätt – eller filtrera scenen så att den endast visar infrarött ljus – så finns det många fördelar med att som Alin använda en spegellös Sony-kamera.

Alin berättar: ”Jag uppskattade genast sättet att fotografera när jag bytte från DSLR-kameror till spegellösa kameror, först med α6000, sedan med α7s och α7R II och nu med α9. Men även efter att jag gjort mig av med all min gamla DSLR-utrustning, saknade jag det enda kamerahuset som jag modifierat så att det kunde fotografera infrarött. Därför bestämde jag mig för att konvertera min lilla α6000.”

alin popescu sony alpha 600 infrarött foto av en kanal med mörk himmel och vita fluffiga moln

© Alin Popescu | Sony α6000 + FE 16-35mm f/4 ZA OSS | 1/125s @ f/10, ISO 160

Så varför har han valt att konvertera sin utrustning i stället för att fotografera med filter? ”Ett konverterat kamerahus är det bästa sättet att fotografera infrarött”, säger han. ”När man bara använder filter på ett objektiv stänger man ute så mycket av ljuset – både det infraröda och det synliga – att man måste fotografera med exponeringstider på 20 eller 30 sekunder och arbeta från ett stativ. Konverteringen, däremot, tar bort UV/IR-filtret, som brukar kallas ’den heta spegeln’ och som normalt sitter framför sensorn, och ersätter det med ett filter som bara blockerar UV-ljus och synligt ljus. Då kan kameran ’se’ i infrarött och man kan fotografera precis som vanligt.”

Alin har alltid velat fotografera det som andra inte fotograferar. ”Så direkt när HDR kom började jag använda det. Och när alla andra började med det slutade jag!”, säger han och skrattar. ”Men infrarött har jag fortsatt med eftersom det är så ovanligt. Och även om de flesta känner till det vackra klassiska infraröda uttrycket med ljust lövverk och mörk himmel, finns det så otroligt mycket mer som man kan göra.”

alin-popescu-sony-alpha-6000-infrarött-foto-palmer-i-ett-stort-växthus

© Alin Popescu | Sony α6000 + E PZ 16-50mm f/3.5-5.6 OSS | 1/60s @ f/3.5, ISO 640

Hur då?, frågar vi och Alin förklarar: ”Tänk på hur olika material reflekterar infrarött ljus på olika sätt, oavsett om det handlar om människors kläder eller målade byggnader … eller till och med blommor. Ibland när man tittar på en blomma i infrarött ser man mönster som får nektar och pollen att framträda, som ett slags upplyst landsningsbana för bin. Det är det här jag försöker visa med mina bilder – hur världen skulle se ut med andra ögon.”

 

alin popescu sony alpha 6000 infrarött foto av ett hus i öknen med ett träd bredvid

© Alin Popescu | Sony α6000 + FE 16-35mm f/4 ZA OSS | 1/160s @ f/8,0, ISO 100

Och det som är så fantastiskt med en konverterad spegellös kamera är att man kan använda dessa ”andra ögon” i realtid via den elektroniska sökaren. ”Det är den huvudsakliga skillnaden jämfört med att använda en DSLR-kamera”, säger Alin, ”men det är en stor skillnad. Man får det man ser, så man kan bestämma om det är ett bra motiv för infrarött eller inte. Du ser både vad som inte funkar och vad som funkar, eftersom infraröd fotografering ofta är så beroende av tidpunkt och väderlek. Med en DSLR-kamera handlar det mer om att prova och hoppas på det bästa, om man inte verkligen har kunskap om motivet. Vilket är svårt att ha, eftersom man inte kan se det!”

 

alin popescu sony alpha 6000 infrarött foto av en liten byggnad mitt ute på ett fält

© Alin Popescu | Sony α6000 + FE 16-35mm f/4 ZA OSS | 1/400s @ f/8,0, ISO 100

Infraröd fotografering skiljer sig även från vanlig fotografering när det gäller tider och väderlek. Bästa tiden att fotografera infrarött är då det är som sämst för normal fotografering. ”Precis som vid vanlig fotografering är solen viktig och den viktigaste källan till infrarött”, förklarar han, ”men om det är mulet eller solen står lågt går det inte att ta bra bilder. Man måste tänka tvärtom mot när man fotograferar vanligt.”

alin popescu sony alpha 6000 infrarött foto av träd vid en sjö

© Alin Popescu | Sony α6000 + FE 16-35mm f/4 ZA OSS | 1/320s @ f/8,0, ISO 100

Han förtydligar: ”I vanliga fall tänker man ju att det inte är så bra ljus mitt på dagen eftersom det är för mycket sol och kontrast – men det är då som du ska fotografera för att få det här vackert reflekterade infraröda ljuset! Det går på tvärs mot dina naturliga instinkter som fotograf, men det är så det fungerar.”

”Det bästa med det,” avslutar Alin, ”är att man kan fortsätta fotografera under längre tid. Så när du är på resa kan du använda din vanliga kamera i gryningen och byta till ditt infraröda kamerahus när solen stiger högre.”

alin popescu sony alpha 6000 infrarött foto av en fåraherde som vallar sina får framför ett träskjul

© Alin Popescu | Sony α6000 + FE 16-35mm f/4 ZA OSS | 1/60s @ f/10, ISO 100

Och återigen ser vi fördelen med spegellösa kameror – de är mindre och lättare än DSLR-kameror. ”När man använder en spegellös kamera, som α6000, i arbetet med infrarött ljus är det alltid lätt att bära med sig det här lilla kamerahuset. Man kanske inte använder den så ofta, men så fort det dyker upp ett motiv som skulle se fantastiskt ut så vet man att har rätt kamera med sig.”

 

* Observera att det inte går att konvertera en kamera till infrarött ljus hos Sony eller dess auktoriserade servicecenter. Modifieringar av programvaran rekommenderas inte av Sony och görs helt och hållet på egen risk.

Produkter i fokus
ILCE-6000
Alpha 6000 kamera med E-fattning och APS-C-sensor

ILCE-6000

SEL1635Z
Vario-Tessar® T* FE 16–35 mm f4 ZA OSS

SEL1635Z

SELP1650
E PZ 16–50 mm F3,5–5,6 OSS

SELP1650

Liknande artiklar


x