Fotografera landet av eld och is

Iurie Belegurschi

När Iurie Belegurschi flyttade från sitt hemland Moldavien till Island 2006, blev han snabbt förälskad i landet och dess folk. Tretton år senare är det nu hans hem och en plats där han driver Islands främsta resebyrå för fototurer. Det är något som Iurie aldrig har ångrat sedan han först blev inspirerad av landets vackra natur och tog upp sin kamera. Han har gjort landets ständigt växlande landskap till sitt ständigt pågående projekt.

Att vara inom räckhåll för polcirkeln med sitt enormt varierande klimat och ljus ger Iurie oändliga möjligheter som fotograf.

iurie belegursch sony alpha 7RIII norrsken vid stranden med en stor snöig sten i bakgrunden

© Iurie Belegurschi | Sony α7R II + FE 16-35mm f/2.8 GM | 15s @ f/2.8, ISO 1000

”Klimatet och ljuset har alltid väldigt stor inverkan på min fotografering”, förklarar han. ”Jag måste alltid ha koll på vädret så att jag kan förbereda mig så bra som möjligt och vara på rätt plats vid rätt tidpunkt för att ta de bästa bilderna.”

Eftersom ljuset på Island också varierar kraftigt, med vinterdagar som bara är några timmar långa och sommardagar med nästan 24 timmars dagsljus, finns det mycket för Iurie att arbeta med.

”Jag kan vara ute hela natten och fotografera på vintern om förhållandena är gynnsamma och norrskenet visar sig! På sommaren, med nästan konstant dagsljus, finns det gott om tid att arbeta på. Det bästa ljuset, det vill säga det gyllene ljuset, kan dock vara under timmarna runt midnatt, så jag sover ofta på dagen och fotograferar hela natten.”

iurie belegurschi sony alpha 7RIII solen går upp i horisonten vid stranden med stora isblock upplysta i förgrunden

© Iurie Belegurschi | Sony α7R II + FE 16-35mm f/2.8 GM | 1/13s @ f/22, ISO 50

Han måste inte bara hålla sig varm medan han är ute och fotograferar. Det är också viktigt att Iuries kameror och objektiv klarar av de svåra förhållandena och hans Sony Alpha-utrustning klarar uppgiften med glans.

”På äldre kameror är det lätt att batteritiden och LCD-skärmen påverkas av kylan men batteritiden på α7R III är imponerande och den är så vädertålig att jag kan vara ute och fotografera mycket längre också när det är kallt”, berättar han.

På denna vulkaniska ö som fortsätter att omformas och mejslas ut av elementen för varje år som går skapas ständigt nya landskap. Därför kommer Iurie aldrig att tröttna på att fotografera landskapet och därför är det också ett ständigt pågående projekt.

iurie belegursch sony alpha 7RIII solen tittar upp över horisonten och lyser upp en stor gejser

© Iurie Belegurschi | Sony α7R II + FE 16-35mm f/2.8 GM | 1/8s @ f/16, ISO 500

”Varje år upptäcks nya isgrottor och glaciärfloder som ständigt byter riktning”, säger han. ”Detta innebär att oavsett hur ofta du fotograferar en viss plats så finns det alltid en ny komposition att hitta nästa år. Jag kan gå tillbaka till samma ställen många gånger och konstatera att ljuset och vädret är helt annorlunda, vilket innebär att det alltid är spännande!”

Fint ljus är uppenbarligen viktigt i en landskapsbild men vad Iurie verkligen söker är något särskilt hos landskapet som fångar betraktarnas uppmärksamhet och drar in dem in i bilden. ”När jag kan kombinera något som drar till sig betraktarens blick och ett fint ljus, då vet jag att jag har en bra bild”, förklarar lurie.

iurie belegurschi sony alpha 7RIII norrskenet speglat i en stilla bäck med snö som täcker marken

Iurie Belegurschi | Sony α7R II + FE 16-35mm f/2.8 GM | 30s @ f/2.8, ISO 1600

Dessa bilder tar han med vidvinkelobjektiv och sitt favoritobjektiv för närvarande, som är Sony 16-35mm f/2.8 G Master. ”Jag använder det ofta när jag vill komma nära ett motiv i förgrunden”, berättar han. ”Genom att överdriva det kan jag göra något alldagligt till något riktigt intressant, och det bidrar också till att skapa större djup i en landskapsbild.”

När han väl har hittat den bild som han vill ta, koncentrerar sig Iurie sedan på att se till att han får den perfekta exponeringen. ”Jag exponerar alla mina bilder manuellt med histogrammet på kameraskärmen som guide. Mitt mål är att försöka undvika klippning i högdagrarna eller skuggorna. Det dynamiska omfånget som erbjuds av α7R III innebär som tur är att det här har blivit ett mindre problem eftersom detaljerna blir fantastiska både i högdagrarna och skuggorna”.

iurie belegurschi sony alpha 7RIII norrskenet dansar över avlägsna berg medan en gejser i förgrunden är upplyst i grönt

© Iurie Belegurschi | Sony α7R II + FE 16-35mm f/2.8 GM | 10s @ f/2.8, ISO 3200

När bilden är tagen är det sista steget i Iuries kreativa process redigeringen, vilket han tycker är nästan lika kul som att vara ute och fotografera. ”Det ger fotografen möjlighet att verkligen forma sin egen stil”, reflekterar han. ”När jag har redigerat en bild lämnar jag den ofta i några dagar och tittar på den igen med nya ögon. Du anar inte hur mycket förändringar du kan vilja göra efter ett tag.”

iurie belegurschi sony alpha 7RIII en ensam fotograf på toppen av ett berg täckt av låga moln

© Iurie Belegurschi | Sony α7R II | 1/1000s @ f/8.0, ISO 200

Och vilket råd skulle Iurie vilka ge andra som besöker Island? ”Se till att vara väl förberedd och tänk igenom vad du vill göra”, svarar han. ”Det gäller inte bara att veta vart du vill åka för att fotografera utan också att planera i förväg och se till att du får det bästa ljuset. Det kräver mycket arbete men det garanterar att du kommer hem med fantastiska bilder.”

Produkter som förekommer i den här artikeln

ILCE-7RM3

α7R III 35 mm fullformatskamera med autofokus

ILCE-7RM3

SEL1635GM

FE 16-35mm F2.8 GM

SEL1635GM

Iurie Belegurschi
Alpha Universe

Iurie Belegurschi

Island

Landskapsfotografering handlar för mig om att vara på rätt plats vid rätt tidpunkt

Visa profil


x