Ljus, kamera, tagning!

Chris Raphael 

Även om en film har tusentals personer i rollbesättningen finns det ännu fler som arbetar bakom kulisserna och som bär produktionen från koncept till biosalongen och vidare. En rollerna bakom kulisserna är filmstillbildsfotografen eller filminspelningsfotografen.

”Min roll”, säger Chris Raphael, filminspelningsveteran sedan 15 år, ”är att fånga bilderna som ska sälja filmen. De kanske används i tidningar och tidskrifter, men även för bioaffischerna och filmens DVD- och Blu-ray-omslag.

chris-raphael-sony-alpha-6300-steve-buscemi-copyright-Sony-Pictures-Television

© Chris Raphael/Sony Pictures Television | Sony α6300 + 24-70mm f/2.8 GM | 1/640s @ f/5.0, ISO 1000

En filminspelningsfotografs bilder är viktiga eftersom de har högre kvalitet än de som fångas på själva filmen eller med digitala filmkameror. De kan därför användas för förstoringar i stor skala. Det är inte bara porträtt av filmskådespelarna som filminspelningsfotografer som Chris måste fotografera. Han är för det mesta på plats under filminspelningen och fotograferar såväl prestationerna som händelser bakom kulisserna.

Det låter som ett drömjobb, och med Chris kärlek till film är det tydligt att det är det, men det är också hårt arbete. Dagarna är långa, fotograferingarna oförutsägbara och du har kanske bara sekunder på dig att fånga det du behöver. Ett bra exempel är ”specialarna” eller ”gallerifotografierna” som är mer traditionella porträttfotografier av filmens stjärnor.”

 

chris-raphael-sony-alpha-7RII-actor-dressed-as-pilot-poses-for-the-camera

© Chris Raphael | Sony α7R II + 85mm f/1.8 | 1/125s @ f/5.0, ISO 1250

”Produktionsbolaget väljer en tidpunkt när de flesta skådespelarna arbetar och vi sätter upp en mobil studio, där vi kan fotografera dem då de blir klara med en scen. Bolaget vill inte betala skådespelarna extra dagar för fotograferingen, inklusive generatorer, assistenter, inhyrd belysning osv. Så du måste få bra resultat och snabbt. Det är stressande men på ett bra sätt!”

Hur fungerar då fotografering på en filminspelning? Hur arbetar han när alla andra också arbetar? ”Vanligtvis ställer jag mig precis vid A-kameran – det är där allt händer,” säger Chris. ”Det är vad filmfotografen har ställt in den primära ljussättningen för, så det är där det viktigaste utspelar sig. Det är också där huvudbilderna finns som du försöker fånga – de som sammanfattar filmen. Det kan vara en av huvudrollsinnehavarna som levererar ett ögonblick, eller en reaktion, men det är där du kommer att fånga det.”

chris-raphael-sony-alpha-7RII-brad-pitt-dressed-in-1920s-outfit

© Chris Raphael | Sony α7R II + 55mm f/1.8 ZA | 1/125s @ f/3.2, ISO 4000

”När jag känner att jag har lyckats fånga scenen försöker jag få till fler bilder från en annan vinkel, oftast i närheten av B-kameran, eller så fångar jag en fantastisk bild bakom kulisserna,” förklarar Chris.

Bilderna bakom kulisserna är bara ungefär fem procent av vad han gör men det finns alltid möjligheter. ”Om det ser bra ut med kranar och ljuset tar jag ett steg tillbaka för att få till vidvinkelbilder,” säger Chris. ”Andra gånger kan jag fånga kameramannen eller B-ljudet i motljus, eller kanske regissören som koncentrerar sig med producenterna vid skärmarna. Bilder av regissörer som interagerar med skådespelare är något som filmbolagen verkligen älskar, men du måste spela korten rätt. Det är ett seriöst tillfälle så du får inte inkräkta.”

chris-raphael-sony-alpha-7SII-actor-threatens-a-man-with-a-gun-pointed-in-his-face

© Chris Raphael | Sony α7S II + 85mm f/1.8 | 1/160s @ f/3.2, ISO 6400

Det leder oss till en av de viktigaste sakerna som en filminspelningsfotograf måste göra, säger Chris, nämligen att inte synas eller höras. Hans α7R III och år av erfarenhet hjälper till med båda.

”Det är bra att positionera sig med kameramannen, men stillbildsfotografen ska inte vara i skådespelarnas direkta synfält. Du vill definitivt inte titta på dem genom kameraobjektivet eftersom det kan vara distraherande. I de fallen den vändbara skärmen på min kamera väldigt användbar. Jag kan gömma mig bakom exempelvis B-ljudet och vara osynlig medan jag komponerar bilden. Jag kan till och med fotografera med fjärrkontroll.”

När det kommer till att inte höras är det tysta fotograferingsläget i α7R III stjärnan. ”Vi brukade använda någonting som kallas för blimp”, förklarar Chris. ”Det är ett stort ljudisolerat hölje för kameran, men det var inte riktigt lämpligt eftersom du bara kunde se cirka 60 procent av bilden och kunde inte justera exponeringen eller skärpan. De var även stora och tunga. Jag använde dem i 10–12 år men när de spegellösa kom med tysta slutare var det som att en vikt bokstavligen lyftes från mina axlar.”

chris-raphael-sony-alpha-7RII-2-actors-in-costume-sit-in-a-dimly-lit-barn

© Chris Raphael | Sony α7R II + 24-70mm f/2.8 GM | 1/125s @ f/2.8, ISO 800

Är då en filminspelningsfotografs enda jobb att dokumentera produktionen? Eller kan fotografer som Chris komma med sin egen kreativa kunskap? ”Det finns absolut plats för att uttrycka sig”, säger Chris. ”Till en viss punkt är det dock mestadels dokumentation. Så snart jag har huvudbilderna för de första tagningarna, med några olika storlekar för variation, då kan jag göra min grej.” Restriktionerna som kommer med ljussättning och komposition för filminspelningsfotografer gör att Chris sätter sin egen prägel på det hela genom att variera skärpedjupet eller slutartiden vilket gör att bilderna sticker ut från filmen.

Ta en actionscen som exempel. ”Om skådespelaren slår ett knytnävsslag eller jag fotograferar en biljakt, så vill jag inte bara fotografera vid 1/500 sek eller 1/1000 sek och frysa det,” säger han. ”Jag vill ha energi, så att slaget syns en aning suddigt, men även med ansiktet i fokus. Jag går då ner till runt 1/60 sek. Det är detsamma med en bil i farten – i stället för att frysa det och göra det statiskt och tråkigt visar jag hellre rörelsen med panorering. Det blir lite mer spännande.”

chris-raphael-sony-alpha-7SII-jackie-chan-kneels-by-a-building-following-an-explosion

© Chris Raphael | Sony α7S II + 24-70mm f/2.8 GM | 1/320s @ f/4.0, ISO 6400

Chris inställning till rörliga motiv i filmer är byggt kring hans bakgrund inom sportfotografering. Även hans erfarenhet av porträtt- och modefotografering har hjälpt honom med porträtt av skådespelare i studiostil. ”Jag anslöt mig till en stor sportagentur och började assistera porträttfotografer. Jag hade även gjort några fotograferingsjobb för ett teatersällskap, så när en vän till en vän producerade en film i London (”Love and Other Disasters”) blev jag involverad. Det gav filmjobben en snöbollseffekt, och det är fantastiskt för du fotograferar bokstavligen olika saker varje gång och med underbara grupper av människor.”

Den varierade upplevelsen bidrar stort till att hantera olika motiv och situationer på en filminspelning, säger han. ”Jobben är oftast en salig blandning av svag belysning, händelser, porträtt och landskap. Erfarenhet låter dig anpassa dig snabbare och undvika att missa viktiga bilder. Det är väsentligt. Filmbolaget kanske spenderar miljontals dollar och kan inte spola tillbaka saker bara för att du tittade på din kamera. Du måste alltid vara redo och veta vilken slutartid eller vilket objekt som kommer att fungera. Det finns inte tid till att sabba det!”

Produkter som förekommer i den här artikeln 

ILCE-7RM2

α7R II med bakbelyst fullformatsbildsensor

ILCE-7SM2

α7S II-kamera med E-fattning och fullformatssensor

ILCE-6300

α6300 Kamera med E-fattning och APS-C-sensor

SEL2470GM

FE 24–70 mm f2,8 GM

SEL85F18

FE 85mm F1.8

SEL55F18Z

Sonnar® T* E 55 mm f1,8 ZA

Chris Raphael
Alpha Universe

Chris Raphael

UK

”Film-stillbilder är det bästa jag jobbat med som fotograf. Varje dag på en filminspelning är annorlunda och arbetet är fortfarande roligt...

Visa profil