Detalj från Alpha Universe-berättelsen
Detalj från Alpha Universe-berättelsen
Hantera motgångar 

Andrea Frazzetta 

Är det konstigt för en pressfotograf att inspireras av en spontan selfie som lagts upp på nätet? Kanske det. Men vi lever i märkliga tider. De senaste månaderna har det funnits få starkare bilder än självporträttet av Alessia Bonari, en sjuksköterska i slutet av ett tolvtimmars skift på ett covid-19-drabbat sjukhus i norra Italien.

”Det var onsdagen den 11 mars 2020”, förklarar pressfotografen Andrea Frazzetta, ”och Alessias inlägg hade nått miljoner över hela landet. Märkena från ansiktsmasken som hon hade haft på sig hela dagen var som skador efter en strid. För mig var bilden en perfekt symbol för det som hände i världen.”

andrea frazzetta sony alpha 7RM3 porträtt av vårdpersonal vid frontlinjen i Italien

© Andrea Frazzetta | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/250s @ f/6.3, ISO 400

”I mitten på mars hade norra Italien blivit epicentret för den globala covid-19-pandemin. I regionen Lombardiet, där viruset först exploderade i väst, hade ett välmående och avancerat sjukvårdssystem plötsligt blivit en krigszon”, fortsätter Andrea.

Andrea Frazzetta blev gripen av krisen och beslöt sig för att agera som bara en rutinerad pressfotograf skulle ha gjort: med en egen bildserie som skulle berätta om de historiska ansträngningarna för att bekämpa detta dödliga virus. Han tog en serie slående porträtt på sjukhus i norra Italien under de värsta dagarna av kampen mot covid-19 vilka publicerades i New York Times Magazine.

Under veckorna som följde tog Andrea porträtt av personal i kampens frontlinje på sjukhus och kliniker i Brescia, Bergamo och Milano.

”Idén kom väldigt instinktivt”, säger han. ”Men det är också en mycket enkel impuls som är gemensam för många fotografiska dokumentationer och porträtt – vi fokuserar på huvudpersonernas ansikten under en tragedi och det är så vi berättar människornas historia och om priset de får betala.” 

andrea frazzetta sony alpha 7RM3 porträtt av sjuksköterska som tar av sig ansiktsmasken i slutet av ett skift

© Andrea Frazzetta | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/250s @ f/4.5, ISO 400

Bland huvudpersonerna i Andreas serie finns räddningsarbetare, volontärer, städpersonal, sjuksköterskor, läkare och överläkare. Sammanlagt 30 motiv, alla fotograferade i slutet av sina skift, precis när de tog av sig sina masker. ”Jag ville visa deras utmattning, deras trötthet och läsa i deras ögon vad de gjorde.”

Pressfotografer som Andrea arbetar alltid nära faran och även om detta inte var någon vanlig krigszon var faran lika verklig fast den är osynlig. ”Det var verkligen farligt men vi vidtog alla möjliga försiktighetsåtgärder. Det finns alltid en hög risk i det vi gör. Men jag var också rädd och till och med chockad av smärtan jag såg i de ansikten jag dokumenterade. Och jag hoppas att min rädsla också återspeglas i fotografierna.” 

”Alla porträtt togs med en mycket enkel teknik”, förklarar Andrea. ”Jag använde bara en enda HVL-F45RM-blixt som jag höll i handen, som separerades från kameran med FA-WRC1M-trådlös fjärrkontroll. Det var viktigt att tekniken skulle vara snabb för att spara tid men också att den hade en rå estetik – något som speglade ögonblicket och situationen där jag fotograferade. Att kunna utlösa en liten extern blixt så lätt är en central teknik för mig i allt mitt arbete.” 

andrea frazzetta sony alpha 7RM3 en kvinnlig italiensk polis tar på sig sin ansiktsmask

© Andrea Frazzetta | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/125s @ f/3.5, ISO 400

Situationen bjöd inte bara på ovanligt starka känslor utan också tekniska utmaningar. ”Det är inte lätt att ta bilder när man har på sig skyddsutrustning”, förklarar Andrea. ”Masken, handskar, overaller och särskilt glasögonen är ett hinder. Du kan till exempel inte ta bilder när du tittar genom sökaren, så du måste använda bildskärmen. Och masken är ytterligare en psykologisk barriär. Eftersom dina motiv inte ser dina ansiktsuttryck är det inte lätt att skapa den typ av relation som normalt är så central för bra porträtt”.

Även om hela projektet naturligtvis är viktigt, framhåller Andrea sina porträtt av Monica Falocchi och Marco Rizzi som de starkaste. ”Bilden av Monica har blivit särskilt viktig för den här serien”, säger han. ”Den prydde inte bara omslaget till New York Times Magazine, den är verkligen en symbol för vårt motstånd vid katastrofer.” 

Ett av de första porträtt som togs i serien var bilden av Monica och han säger att den fick honom att förstå vilken väg som var rätt att gå. ”Hon gick ut från intensivvårdsavdelningen i några minuter och tog av sig masken och tittade rakt igenom kameran på mig. I den blicken fanns all den gångna nattens smärta. Efter att ha hört kameran klicka tog hon på sig masken igen och gick tillbaka till sina patienter, fylld av pliktkänsla.” 

andrea frazzetta sony alpha 7RM3 porträtt av marco från papa giovanni-sjukhuset i Italien

© Andrea Frazzetta | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/250s @ f/5.6, ISO 400

Om porträttet på Marco, chef på enheten för infektionssjukdomar på Papa Giovanni XXIII-sjukhuset, säger Andrea: ”Det är en något suddig bild. Den är inte tekniskt perfekt av mig. Men känslan i ögonblicket fångas i Marcos ögon. Och ibland är ofullkomlighet ett mervärde. Det hjälper oss att se livet.”

Som ni kanske förstår, skulle porträtten tas mycket snabbare än vad Andrea brukar göra och till det kommer all personlig skyddsutrustning som var i vägen mellan honom och motiven. ”Varje bild tog bara några minuter”, förklarar han, ”men på den mycket korta tiden uppstod en intensiv relation till motiven.”

andrea frazzetta sony alpha 7RM3 porträtt av kirurg som tar av sig ansiktsmasken i slutet av ett skift

© Andrea Frazzetta | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/250s @ f/4.5, ISO 400

Att fotografera med en Sony α7R III och ett FE 24-70mm f/2.8 GM-objektiv var också viktigt för Andrea för att kunna arbeta snabbt och effektivt i en så komplex situation. ”Den kombinationen är lätt, snabb och pålitlig, vilket är avgörande eftersom vi inte hade tid att störa dessa människors arbete i mer än några sekunder. Att fokusera med ansiktsigenkänningssystemet var centralt för att göra fotograferingsmomentet ännu snabbare och mer exakt, och brännvidden på 24–70mm är perfekt för mig. Med den kan jag tänka på ett porträtt men också vara tillräckligt flexibel i inramningen och ge sammanhang till mina motiv.”

Nu när det är tecken på att livet mycket långsamt håller på att återvända till det normala i norra Italien, hoppas Andrea att hans bilder kommer att lämna ett bestående intryck. ”Det kommer att förbli ett mycket viktigt projekt för mig, professionellt och personligen. Bilderna har blivit en del av ett permanent arkiv här i Italien som kommer att samla fotografiska verk om pandemin. Fotografering är mycket viktigt ur denna synvinkel. Minnet av dessa dagar bör hjälpa oss att forma en bättre framtid. Jag vet inte hur livet blir efter viruset men ingenting kommer någonsin att bli sig likt.” 

Produkter i fokus
ILCE-7RM3
α7R III 35mm fullformatskamera

ILCE-7RM3

SEL2470GM
FE 24–70 mm f2,8 GM

SEL2470GM

HVL-F45RM
Extern blixt med trådlös radiostyrning

HVL-F45RM

FA-WRC1M

Trådlös fjärrstyrning

FA-WRC1M

Liknande artiklar
Andrea Frazzetta
alpha universe

Andrea Frazzetta

Italien

”För mig är fotografin det perfekta verktyget för upptäckt. Ett sätt att utforska världen, andra och mig själv. I varje bild ”tar” du något och får också något tillbaka, tack vare att du deltar i situationen som du fotograferar och uttrycker ditt eget perspektiv. Varje bild är en åsikt om världen.”

Visa profil


x