Det som är viktigast att komma ihåg när du fotograferar ett bröllop är att du berättar en historia. Jag tittar mig alltid omkring för att hitta bilderna som jag behöver för att kunna skapa berättelsen om dagen – som jag utforskar och utvecklar med varje ny bild. Det är de små detaljerna och korta ögonblicken som gör hela berättelsen mångfasetterad. För att kunna fånga de ögonblicken och få de bilderna krävs komposition, förtroende och en perfekt kamera.
Förtroende betyder allt Som fotograf med dokumentär stil ska jag inte märkas, utan smälta in i omgivningen och röra mig långsamt för att inte dra till mig uppmärksamhet .
Detta åstadkommer jag genom att använda den tysta slutaren hos Sony α7R III. Oavsett om det handlar om dokumentära bilder av en offentlig tillställning eller ett bröllop så går jag till väga på samma sätt för att kunna fånga människornas känslor. Jag försöker tillbringa så mycket tid som möjligt med bruden och brudgummen för att lära känna dem, ta reda på saker om dem och upptäcka hurdana de är, utan att missa något. Jag vill att bruden och brudgummen, och deras familj och vänner, ska känna att mina bilder visar vilka de är och fångar deras känslor helt och fullt. En förutsättning för detta är att jag kommer tillräckligt nära och därför måste jag bygga en relation så att de litar på mig.
Planering och förberedelse
As much as I am there to document and react to the events around me, there is a lot of planning involved. I need to know the order of the day, meet the family members, and of course it is essential that I am respectful to the ceremony and the people around me. I try to plan as much as I can in advance so that I merge in to the surroundings and don’t get in the way of the day’s festivities.
However, despite all the planning you may have thought of, there is always an unexpected element and the more prepared you are, the more successfully you can react to those unforeseen events.
Ett nytt perspektiv
Med varje nytt bröllop och varje ny plats kommer nya möjligheter att lyfta fram ett annorlunda perspektiv. Jag pratar till exempel ofta med DJ:en för att få veta om brudparet har förberett något inför sin första dans, som en konfettiexplosion på slutet. Så snart jag har fått den informationen kan jag börja fundera på ljussättningen och på var jag ska placera mig för att fånga ett visst ögonblick.
Andra gånger är det något jag fått syn på som ger mig en ny idé. På ett bröllop nyligen tittade jag ut från en balkong och såg att något var målat på gatan. Jag tänkte att det kunde bli ett intressant foto på bruden. Jag ställde in lilla Sony RX0 och genom att använda min smartphone med alternativet fjärrfotografering i appen Sony Imaging Edge kunde jag fånga bilden samtidigt som jag var på plats för att fotografera det mer konventionella motivet när paret kom ut efter vigseln. Jag letar alltid efter intressanta alternativa vyer som bidrar till berättelsen.
Lär känna din utrustning
It is vital to know how to use your camera to make the best of each situation. I currently use two Sony α 7R III cameras. A wedding is a long day of photography, and when I get tired the light weight is crucial for me.
One of the features I love about the α7R III is the electronic viewfinder. It has changed the way I expose my images as I now almost always use manual exposure. Because I can see the result that I am going to get live through the viewfinder I find it faster to manually adjust the exposure as needed. No matter how difficult the lighting situation is I can quickly adjust to it. I never have any problems shooting with the α7R III in low light conditions.
Fokusera på det som är viktigt
The eye is the most important part of any image with a person in it. With this in mind I usually use continuous autofocus mode and combine this with the Eye AF mode. This enables me to make sure that the subject’s eye is pin sharp in every image.
Mounted to my cameras are the Zeiss Batis 25mm f/2 lens and Sony FE 55mm f/1.8 ZA lenses, and I also carry a Sony FE 12-24mm f/4 G lens in my bag. The 25mm and 55mm provide me with a good standard field of view, but the wide-angle 12-24mm lens is incredible. It is very light and enables me to get really close to the subject. Being close and wide is often needed as there simply may not be enough room to move further back, or you may want to fill the frame with a small detail, to add a point of interest. As much as possible I like to get the image perfectly framed inside the camera when I take the shot, but this isn’t always possible. Perhaps I didn’t have time to get as close as I wanted or I was further away so as not to interrupt a moment. However, none of this is an issue as the Sony α7R III and its 42.4 megapixel full frame sensor offers me the resolution and detail I need to crop without fear.
Fortsätt att lära dig saker
Framför allt är det viktigt att aldrig sluta lära sig saker och träna på sin konstform. Fotografi ska vara en passion där man försöker berätta en historia utifrån sitt eget perspektiv. Nyckeln är att fortsätta upptäcka – upptäcka tekniker, upptäcka författare, formulera uppgifter, inse sina begränsningar och lösa problem med så få resurser som möjligt. När man fotograferar lär man sig något hela tiden eftersom perspektivet ändras varje minut och blir alltmer personligt och insiktsfullt.
”Historien formas av människor, deras passioner och deras känslor”
Gilla oss på Facebook
Följ oss på Instagram
Prenumerera på YouTube™