My motivation to take sports images comes from all the different narratives that can surround each event. Although it’s obviously key, it’s not just about what is happening on the pitch; there are so many stories to be told. But how do I go about telling these stories through my photography? Here are just a few insights. Getting started Regardless of what sport you want to photograph, to be successful it is absolutely essential that you understand the sport and the way the play can unfold. You have to be able to anticipate the game play and be ready to take a great shot as the opportunity presents itself, as there will only be one opportunity to capture a goal or a try.
Med sporter som är så snabba som rugby har man helt enkelt inte tid att tänka på hur man ändrar kamerainställningar eller bestämmer vilka av objektiven man ska fotografera med – det måste nästan vara en naturlig instinkt och det sker verkligen bara genom en förståelse av matchen, utrustningen och erfarenhet. Om du är nybörjare är det bästa stället att börja på gräsrotsnivå. Hitta en sport som du älskar och lär känna din utrustning genom att öva om och om igen.
Att få fantastiska bilder Jag letar alltid efter de enskilda stunderna under en match som verkligen berättar en historia och gör bilderna intressanta. När jag till exempel fotograferar rugby letar jag efter akrobatiska försök, känslomässiga firanden, tacklingar i avgörande ögonblick – allt detta blir fantastiska bilder som fungerar både i sociala medier och dagstidningar.
En del i att få dessa fantastiska bilder är att se till att du är på rätt plats. Detta beror till stor del på arenans begränsningar men också på om jag har ett särskilt intresse för bara en klubb eller för en spelare. Om en spelare till exempel spelar sin hundrade match eller troligen kommer att uppnå en annan milstolpe under en match ser jag till att vara särskilt uppmärksam på den plats och vinkel jag fotograferar ifrån så att jag har den bästa chansen att få pangbilden av spelaren.
Att ha rätt utrustning
My regular setup is both the α9 and α7R III. The α9 is my ‘catch all’ piece of kit and I mostly use it with my FE 400 f/2.8 G Master and FE 70-200 f/2.8 G Master lenses capturing high speed action.
I use my α7R III for wide angle shots with the FE 16-35 f/2.8 G Master or FE 24-70mm f/2.8 G Master lens, depending on the stadium I am working and type of shot I am going for. Sometimes I’ll also use the α7R III to shoot remotely, placing it behind a goal or try line ready to capture a key action. Between these lenses I’m ready to cover all of the action wherever I’m positioned.
Använda rätt inställningar
I always shoot using manual exposure. I take an exposure reading from the grass at the centre of the pitch before a match starts, and then I will lock my exposure to that, which means that all my images have a consistent exposure throughout the game.
When shooting such a fast-paced sport, the continuous autofocus mode is really useful for helping me get the crystal-clear shots I need. I also use back button focusing, with the focusing disabled on the shutter release button, meaning my shutter release button only fires the shutter, and a rear button, typically AE-L activates the cameras AF. This means there is no delay in the shutter firing when pressing the shutter button.
Sikta slutligen på att ta 20 bilder/sekund när du fokuserar på rörelser. För mig betyder det att jag har mycket bättre möjlighet att fånga en perfekt bild i ett viktigt ögonblick. Det är viktigt att fånga en viktig känsla eller bollen vid skott – om jag missar den finns det ingen andra chans. Missar jag den har allt mitt arbete varit förgäves.
"Även om jag fotograferar olika genrer hittar jag en korsning av färdigheter mellan dem som gör mitt arbete starkare”
Följ oss på Instagram
Prenumerera på YouTube™
Gilla oss på Facebook