Detalj från Alpha Universe-berättelsen

Hur jag plåtar | Reportage med Tomasz Tomaszewski

Ju äldre jag blir, desto mer respekt har jag fått för fotograferingskonsten, men jag har också lärt mig att förstå dess begränsningar. Jag vill fortfarande berätta historier genom mina bilder men jag försöker inte längre bara dokumentera eller avbilda världen. Nu vet jag att sanningen är relativ beroende på vem som står bakom kameran. Men kameran är bra på att lyfta fram hur just du ser på livet. Vi kan se samma bilder, samma berättelser, så många gånger i foton, på tv eller film, och det som är fascinerande är inte hur saker ser ut utan hur olika vi kan framställa dem.

tomasz tomaszewski sony alpha 7RM3 lång kenyansk kvinna håller i en halvfärdig takkonstruktion

© Tomasz Tomaszewski | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/250s @ f/6.3, ISO 100

Mina senaste bilder togs under en resa till Kenya, i ett område dit det inte kommer så många turister och dit det moderna levnadssättet inte har nått. Jag ville träffa människor som försöker överleva utan mobiltelefoner och läkemedel och allt sådant som uppfunnits under de senaste 50 åren. Bilderna berättar ingen historia utan är en bildsamling. Precis som alltid hoppas jag att några bilder ska förvåna; ett foto som inte ger ett eko eller leder till reflektioner är platt och utan innehåll.

tomasz tomaszewski sony alpha 7RM3 kenyansk kvinna poserar fram kameran medan hon håller i en trästolpe

© Tomasz Tomaszewski | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/125s @ f/4.5, ISO 320

Använda färger

När jag tittar på mina bilder från Kenya ser jag bilder på verkliga människor som gjorde verkliga saker. Jag ville skapa bilder som låg så nära som möjligt det jag upplevde i stunden. Mitt mål är att använda brännvidd och färger som gör att jag kommer så nära den visionen som det bara går. Svartvita foton tillför till exempel en abstrakt kvalitet. De är väldigt starka emotionellt och jag tycker att de blir elegantare. Färg är å andra sidan ofta extremt svårt att använda på ett uttrycksfullt sätt, så istället väljer många fotografer att stajla sina foton för att väcka intresse.

tomasz tomaszewski sony alpha 7RM3 ung kenyansk flicka med en röd sjal över huvudet går framför en flock getter

© Tomasz Tomaszewski | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/200s @ f/9.0, ISO 100

Utrustningen

För att förverkliga min vision när jag fotograferar försöker jag göra saker så enkelt som möjligt. Jag använder mest en Sony α7R III med objektivet FE 24-70mm f/2.8 GM, en kombination som gör att jag kan fokusera extremt snabbt för att fånga just det ögonblick jag vill. För det mesta vill jag plåta på mycket kort avstånd från motivet. Jag har faktiskt märkt upp en punkt på objektivet som ungefär motsvarar brännvidden 35 mm och i största möjliga utsträckning är det den brännvidden jag använder.

tomasz tomaszewski sony alpha 7RM3 profil av en ung kenyansk flicka med intrikat flätat hår

© Tomasz Tomaszewski | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/320s @ f/8.0, ISO 100

När du tittar tillbaka på fotokonstens historia är det förvånande hur många foton som har tagits med bara två brännvidder. Vi har 50 mm-objektivet, som kanske är vackrast men som kan vara svårt att använda, och så har vi 35 mm. Längre brännvidder skapar distans till motivet och förstärker känslan av voyeurism. Motivet förvandlas till ett objekt, en skådespelare på en scen.

tomasz tomaszewski sony alpha 7RM3 kenyansk dam poserar framför kameran medan en hund ligger och sover i bakgrunden

© Tomasz Tomaszewski | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/125s @ f/5.6, ISO 1600

Varför älskar fotografer 35 mm och 50 mm så mycket? Jag menar att det beror på att de brännvidderna ligger nära det mänskliga synfältet. Med 24 mm eller 28 mm kan du stå framför ett riktigt trist motiv men när du tittar genom sökaren ser du något mer än det som finns på ytan. Hjärnan upplever något annat än vad ögat visar. Med ett 35 mm eller 50 mm objektiv kommer motivet att se lika trist ut i sökaren som när du tittar på det utan kamera. Det gör att du, i synnerhet med 50 mm-objektivet, måste känna fascination och se något enastående för att det ska få dig att vilja trycka ned avtryckaren.

Enkelheten är allt

Jag funderar alltid extremt mycket på de bilder jag ska plåta, så därför använder jag inte seriebildtagning. Jag tycker att vi ska vara mänskligare i hur vi plåtar så jag tar alltid en bild i taget. Varje gång jag trycker ned avtryckaren måste jag veta varför; jag vill ha ett skäl. Jag måste vara förundrad över något eller känna mig överraskad.

tomasz tomaszewski sony alpha 7RM3 inuti en kenyansk hydda med kött som hänger i krokar i köksavdelningen

© Tomasz Tomaszewski | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/125s @ f/5.6, ISO 1250

För mig handlar min strävan efter perfektion om att reducera, det vill säga reducera en bild till de mest grundläggande elementen där budskapet fortfarande går fram. Det som en kontrast till den kommersiella världen där bilder stajlas, objekt flyttas runt inom ramen och färger framhävs bortom det verkliga. Jag vill uppnå ett läge i mina bilder där inget mer kan tas bort – och det gäller även färger. Jag vill att färgerna ska vara så perfekta och verklighetstrogna att de inte märks och att allt känns självklart. Jag vill kunna titta på ett foto och förstå det ögonblickligen.

tomasz tomaszewski sony alpha 7RM3 skuggor från en tvättlina med en rosa flip-flop-sandal i fokus

© Tomasz Tomaszewski | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/200s @ f/10, ISO 100

Med detta sagt, för att få ett bra fotografi måste man skapa något som innehåller en hemlighet, en metafor. Om du skapar något som gömmer en hemlighet blir det mer värdefullt – och detsamma gäller ett foto. De bästa bilderna är de som eggar vår fantasi och väcker frågor, utmanar oss att dra en slutsats. Om allt serveras på ett silverfat utan att du behöver anstränga dig kommer det heller inte att beröra dig.

Produkter i fokus

ILCE-7RM3

α7R III 35 mm fullformatskamera med autofokus

ILCE-7RM3

SEL2470GM

FE 24–70 mm f2,8 GM

SEL2470GM

Liknande artiklar

Tomasz Tomaszewski
Alpha Universe

Tomasz Tomaszewski

Polen

”Det viktiga för mig med fotografi är inte vad bilden visar och presenterar utan vilka frågor som väcks och vad den får tittaren att reflektera över”

Visa profil


x