Bröllop liknar ofta varandra. Alla har en egen stil och sätt att göra saker på men traditionerna och upplägget under dagen brukar vara ganska lika. Det är mitt jobb att se till att jag fångar allt som är unikt för varje bröllop. Nyckeln till det är att bygga en relation med bruden och brudgummen.
Det handlar om mer än att ta bilder på deras vänner och familj. Jag studerar parets samspel och vilken relation de har; vilka är vännerna som de skrattar och skämtar tillsammans med?
Om du kommer på vilka som är viktiga och deras relationer kan du fånga de intima stunderna och minnena som kommer att vara unika för paret.
Dokumentera utan att dirigera
Jag använder mig av en dokumentär metod för att fånga hur dagens händelser utvecklas. Självklart tar jag de klassiska porträtten som alla vill ha men resten av tiden vill jag inte säga åt personer att posera eller gå åt ett visst håll. När paret tittar på bilderna om några år vill jag att de ska minnas känslorna och inte att de hela tiden uppmanades att posera.
Något som jag alltid letar efter är humor, och den kan ligga i att känna till relationerna. Om jag ska kunna fånga roliga eller känslosamma stunder måste jag vara som en ninja. Genom att gå över från en DSLR till α9 fick jag en tyst slutare som förändrade allt. Det betyder att jag kan komma nära människor utan att distrahera dem och fånga de viktiga och äkta ögonblicken; när motiven hör klicket från kameran kan det distrahera dem och ögonblicket gå förlorat.
Mitt mest använda objektiv är FE 24-70mm f/2.8 GM. Det ger mig flexibilitet när jag rör mig runt snabbt och fokusintervallet är också perfekt. Jag har även med mig ett FE 85mm f/1.8 och när jag försöker vara så diskret som möjligt även FE 35mm f/2.8 ZA som minimerar utrustningen.
Använd din omgivning
Ett bröllop är min lekstund. Jag älskar att leta efter okonventionella porträtt i en scen och hitta det extraordinära i det ordinära. Jag vill att någon ska se den slutliga bilden och säga ”Wow! Hur gjorde fotografen det?
Till exempel använde jag nyligen glaspaneler i ett tak för att skapa en stödlinje ned mot ett par som badade i ljus. Jag retuscherade inte utan exponerade bara för högdagrar. Då gjorde det naturliga ljuset i scenen resten. Med hjälp av den elektroniska sökaren i α9 kunde jag se exakt hur bilden skulle bli innan jag tryckte på slutaren.
Aktion och motreaktion
En perfekt dokumentär bild fångar hela berättelsen i en bild, och för det krävs aktion och reaktion.
Jag har en bild där brudgummen dansar för bruden. Jag tog många bilder på dansen men min favorit är den där du ser armarna men inte hela hans ansikte när han dansar och bruden skrattar i bakgrunden. Jag hade kunnat ta en bild på bara henne när hon skrattar men då hade du inte vetat varför. Genom att han är med när han dansar men är ur fokus får du hela berättelsen med både aktion och reaktion.
En annan av mina favoritbilder är när en gäst håller upp menyerna. Allt samverkar perfekt i den bilden. Den har humor, grafiska element och ingen poserade. Lokalen var så ljus och ljuset strömmade in i gästernas ögon så alla höll upp sina menyer för att inte bli bländade. Det är roligt men det kommer att påminna alla som var där om detaljerna den dagen; lokalen, det strålande solljuset, maten, gästerna, allt samlas i samma bild och detaljerna är fantastiska på korten.
En annan bild är när bruden slänger en kyss till marskalkarna från en buss. I den bilden lyckas jag återigen fånga henne när hon slängde iväg en kyss och marskalkarnas reaktion när de bankade på bussens fönster. För att kunna ta bilden utnyttjade jag den höga bildhastigheten och följningsfokuset på Sony α9. Jag såg när bruden sprang upp till bussen och visste att jag var tvungen att fånga stunden i flykten. Den varade ett ögonblick: hon gjorde en slängkyss och jag hade väldigt lite tid på mig för att fånga hennes huvud i ett bussfönster och hitta en vinkel som separerade hennes hand och haka. Tack vare autofokus och bildhastigheten på 20 bps hos Sony α9 lyckades jag ta en bildserie när hon gjorde rörelsen.
Han sammanfattar: ”En bildruta var perfekt och det visar hur viktig utrustningen är för att ta de perfekta bilderna.”
”På jakt efter fullkomlighet i det ofullkomliga”