Hur jag fotograferar | Extrem makro med Petar Sabol

Jag har alltid varit fascinerad av naturen och allt levande, särskilt de pyttesmå detaljerna som inte går att se med blotta ögat. Som naturfotograf har jag specialiserat mig på extrema makrobilder. Den är en ganska svår form av fotografi som kräver mycket beslutsamhet och tålamod, men jag vill förklara vad jag gör och hur jag gör det.

petar sabol poserar med sin Sony alpha 7RIII

Hantverk på fältet

Det vanligaste problemet är vädret. Jag måste alltid tänka på vilken påverkan vädret kan ha. För mina extrema makrobilder använder jag en teknik som kallas focus stacking och som kräver många bilder av samma motiv. Minsta rörelse kan påverka det slutliga resultatet. Vinden är därför min ärkefiende och jag kan helt enkelt inte fotografera när det blåser.

 

julien mauve sony alpha 7RII ett mörkt hus i skogen med träd bakom

© Petar Sabol | Sony α99 II + 100mm f/2.8 Macro | 1/15s @ f/9.0, ISO 200

Jag fotograferar alltid tidigt på morgonen. På natten går insekterna in i ett slags dvala. Det är inte förrän solen värmer upp dem som de blir aktiva, så det är en utmärkt tid för att fånga dem. De rör sig alltså sannolikt inte alls, vilket passar mig perfekt.

petar sabol sony alpha 99II fjäril som sitter på en blomstjälk med en ring av ljus bakom

© Petar Sabol | Sony α99 II + 100mm f/2.8 Macro | 1/640s @ f/2.8, ISO 100

Jag måste också ta mig tid att hitta den rätta kompositionen och bakgrunden, och det beror helt och hållet på färgerna i motivet. Jag letar framför allt efter sådant som morgondagg på ett grässtrå. När solen skiner kan de små vattendropparna skapa vackra bokeh-cirklar i bakgrunden.

petar sabol sony alpha 7RIII trollslända och snigel som håller sig fast på en blomstjälk

© Petar Sabol | Sony α7R III + 1:1 Macro | 1/30s @ f/13, ISO 400

Utrustning

Jag fotograferar med Sony α7R III som har en otrolig upplösning på 42,4 megapixlar. Förutom upplösningen har α7R III ingen spegel och det går att använda elektronisk slutare så att det inte finns några delar som rör sig och orsakar vibration. Vibrationer är makrofotografens värsta mardröm.

petar sabol sony alpha 7RIII extrem närbild på en insekts ansikte

© Petar Sabol | Sony α7R III + 2.5 – 5x Macro Zoom | 1/6s @ f/4.0, ISO 200

Om vi ska prata ljussättning använder jag väldigt sällan blixt. Jag föredrar att förlita mig på naturligt ljus och använder en reflektor emellanåt, bara för att ljusa upp skuggorna lite.

Jag fokuserar alltid manuellt och utnyttjar Focus Peaking-funktionen hos α7R III. Den visar kanterna på det som är i fokus. Jag kan ställa in olika färger – gult, rött eller vitt – så att kanterna blir avgränsade från motivets färger.

Sedan använder jag fokusförstoraren för att förstora endast en del av bildrutan och hitta den exakta fokuspunkten. LCD-skärmen som går att vinkla är verkligen användbar när jag arbetar med det här, särskilt om jag fotograferar i en konstig vinkel.

De röda markeringarna för maximalt fokus syns när fokusplanet justeras.

petar sabol sony alpha 7RIII fjäril med utfällda vingar som sitter på en stjälk

© Petar Sabol | Sony α7R III + 1:1 Macro | 1/20s @ f/10, ISO 400

Rätt exponering handlar om att balansera exponeringstriangeln med slutarhastighet, bländare och ljuskänslighet så bra jag kan. Om förhållandena är sådana att jag kan fotografera med låg slutarhastighet siktar jag på att använda ISO 100 för bästa möjliga bildkvalitet. Det som är så bra med α7R III är att jag kan öka ljuskänsligheten till ett högre ISO-tal om jag behöver, och fortfarande se många detaljer. Bländaren kan variera, men jag brukar fotografera med någonstans mellan f/8 och f/13. Ibland använder jag dock förlängningsrör för att minska ljusinsläppet ännu mer och åstadkomma ännu större förstoring.

Focus stacking

Eftersom skärpedjupet är väldigt litet vid makrofotografering, också när man använder ganska små bländare, använder jag focus stacking. Det betyder att jag kombinerar en serie bilder på föremålet som har olika fokuspunkter och kan se till att motivet blir lika skarpt hela vägen.

Jag arbetar med elektroniska makroslädar och ett extremt stabilt stativ. De motoriserade slädarna flyttar kameran några mikrometer i taget. Det finns en kontroll som jag använder för att ställa in hur stor förflyttningen ska vara totalt och hur många steg jag vill göra. Efter varje steg, eller förflyttning, tar kameran en bild.

petar sabol sony alpha 7RIII extrem närbild på en bålgetings ansikte

© Petar Sabol | Sony α7R III + 2.5 – 5x Macro Zoom | 1/13s @ f/4.0, ISO 100

Ibland blir det fler än 100 eller 200 bilder och därför behöver jag ett motiv som är helt stilla och det får inte blåsa. Minsta rörelse hos motivet kan göra så att hela bildserien förstörs. Därför tittar jag ständigt på visningsskärmen på min α7R III och letar efter minsta förflyttning mellan bilderna. Jag måste ha väldigt mycket tålamod och alltid fotografera mer än en bildserie. Ett trick är att skydda motivet med ett litet tält eller liknande, vad som helst som minskar vinden.

När bilderna är tagna använder jag ett program för att sätta ihop dem till en enda bild. Jag använder en programvara för specialister, Zerene Stacker, men du kan också sätta ihop bilderna med vanliga redigeringsprogram som finns på marknaden.

Några sista tips

Fotografera insekter vid soluppgången när det är mest troligt att de sitter stilla och fortfarande är i dvala

Tänk på bakgrunden och vilka färger den har när du komponerar din bild

Använd ett stativ för att kameran ska vara helt stilla

Använd elektronisk slutare för att undvika de pyttesmå vibrationer som en mekanisk slutare kan orsaka

Håll ljuskänsligheten så låg som möjligt för att få med många detaljer i bilderna

Produkter som förekommer i den här artikeln

ILCE-7RM3

α7R III 35 mm fullformatskamera med autofokus

ILCE-7RM3

ILCA-99M2

α99 II med bakbelyst fullformatsbildsensor

ILCA-99M2

SAL100M28

100 mm f2,8-makro

SAL100M28

Petar Sabol
Alpha Universe

Petar Sabol

Kroatien

”Jag försöker alltid få mina bilder att se bättre ut, oavsett hur lång tid det tar och hur mycket ansträngning som krävs. Varje enskild komponent måste vara där; ljuset, kompositionen, ögonblicket, historian och den tekniska perfektionen. På det sättet tänjer jag gränserna ännu längre och njuter av skapandeprocessen.”

Visa profil


x