Hur jag fotograferar | Färger i landskap med Albert Dros

Färg är en mycket viktig del av mina landskapsbilder. Oavsett om det är ett storslaget landskap med många starka färger eller något mer nedtonat vill jag visa hur fantastiskt det är med ljus och färger.

albert dros sony alpha 7RIII en örn svävar över vulkaniska berg med orangefärgat eldsken

© Albert Dros | Sony α7R III + FE 100-400mm f/4.5-5.6 GM OSS | 1/320s @ f/7.1, ISO 100

Välj plats noggrant

Allt börjar med planering. Jag lägger ner mycket tid på att kartlägga platser som jag vill fotografera, särskilt i mitt hemland Nederländerna. Man bör alltid hålla utkik efter bra platser, även sådana som du kanske har gått förbi hundratals gånger.

Också på längre håll finns det många sätt att kartlägga intressanta platser. Du kan hitta nästan vilken plats som helst på Instagram eller i Google Images. Där kan du få en uppfattning om området och vilken typ av ljus du kanske kommer att arbeta med. När jag undersöker platser bortom allfarvägarna använder jag Google Earth. Jag kan hålla på i timmar med det, jag bara utforskar landskapet och försöker hitta lämpliga ställen. När jag kommer till en plats brukar jag försöka hitta bra ställen med min drönare istället för att slösa tid och energi på att leta efter dem.

För att få rätt färger måste jag veta hur ljuset kommer att se ut. Jag måste veta när och var solen eller månen går upp och var den går ner. För detta ändamål använder jag framför allt PhotoPills-appen. Där kan jag se hur månen och solen rör sig och påverkar ljuset på en plats.

albert dros sony alpha 7RIII en avlägsen fyr med den stigande solen som tittar fram bakom

© Albert Dros | Sony α7R III + FE 12-24mm f/4 G | 13s @ f/10.0, ISO 200

Jag håller alltid ett öga på vädret eftersom det har så stor påverkan på färgerna i ett foto. Om allt går enligt planen och vädret är på min sida är det perfekta ljuset antingen strax före soluppgången och strax efter solnedgången. Vid dessa tider kan himlen bli röd, rosa eller lila, starka färger som jag älskar. Jag fotograferar också på natten. Natthimlen har faktiskt mycket färg som kan fångas med lång exponering, särskilt i områden där det inte finns några ljusföroreningar.

Det jag verkligen söker efter är generellt komplementära färger. Blått och orange är en av mina favoritfärgkombinationer. Ett blått hav med en orange himmel fungerar så bra. Men det kan också vara små saker i förgrunden som passar färgen på himlen, som en liten blomma eller en liten sten. Leta efter sådana saker och försök att använda dem i dina kompositioner.

albert dros sony alpha 7RIII avlägsna berg speglar sig i en stilla sjö med lila blommor i förgrunden

© Albert Dros | Sony α7R III + FE 12-24mm f/4 G | 1/4s @ f/11.0, ISO 200

Ett sätt att framhäva mindre men färgstarka motiv i förgrunden är att använda mycket breda vidvinkelobjektiv. Jag brukar använda 12-24mm f/4 G-objektiv på 12 mm. När du kommer närmare marken med denna brännvidd ser du plötsligt alla linjer och detaljer som du kan använda som förgrundsmotiv. Med 12 mm blir din förgrund så stor, det är som att du sugs in i bilden.

Ett annat objektiv som jag alltid använder är Sony FE 100-400mm f/4.5-5.6 OSS Master. Det är ett av de skarpaste zoomobjektiven jag någonsin använt och jag har blivit beroende av det! När du fotograferar ett landskap med 400 mm måste du vara väldigt kreativ – du måste se mycket långt i fjärran och förstå hur olika delar av landskapet kommer att fungera tillsammans. När du fotograferar med dessa extrema brännvidder blir du mer kreativ, vilket ger en mer unik bild än om du bara hade använt en standardbrännvidd.

Jag brukade kombinera mina objektiv med en Sony α7R II men har nu övergått till att använda Sony α7R III. Upplösningen på 42,4 megapixlar ger mig alla detaljer jag behöver och det dynamiska omfånget kan dra ut detaljer ur skuggan. Förutom kamera, objektiv och stativ har jag också med mig några filter men jag använder sällan graderade ND-filter. Istället brukar jag exponera efter högdagrarna. Jag vet att α7R III nästan alltid kan fånga många detaljer i skuggan som jag sedan kan ta fram när jag redigerar bilderna.

albert dros sony alpha 7RII en liten kyrka ligger i skuggan av ett berg vars toppar är upplysta i guldorange

© Albert Dros | Sony α7R II + FE 55mm f/1.8 ZA | 1/1.6s @ f/11.0, ISO 100

Redigering

När jag redigerar mina bilder gillar jag att bearbeta dem så att jag får ut det mesta av scenen. Men jag arrangerar aldrig en scen genom att byta himmel – jag använder mina bearbetningstekniker för att lyfta fram det som finns i scenen på bästa möjliga sätt. För att göra detta katalogiserar jag mina bilder med Adobe Lightroom. Sedan gör jag min bearbetning, justerar färg och kontrast, ljusar upp och mörkar ner delar av en bild med Adobe Photoshop.

Folk brukar säga att foton bearbetas för mycket eller att en bild ser falsk ut, särskilt när man tittar på soluppgångar eller solnedgångar. Men det naturliga ljuset och färgerna kan vara helt otroliga, och jag har ibland till och med varit tvungen att minska mättnaden i delar av en bild. Så mitt råd är att gå upp tidigt och se allt naturen kan göra.

albert dros sony alpha 7RII en färgstark hamnstad i skymningen med röda moln som ränder på himlen medan solen går ner jpgmanarola Sony24 70GM A7RII

© Albert Dros | Sony α7R II + 24-70mm f/2.8 GM | 15s @ f/9.0, ISO 50

Några sista tips:

Gå till ytterligheter: Prova att använda vidvinkels- och teleobjektivsbrännvidd för att ge effekt åt dina bilder så att de sticker ut i förhållande till andra, mer traditionella landskap.

Ligg lågt: Använd ett vidvinkelobjektiv nära marken om du vill göra förgrunden intressantare.

Hitta komplementära färger: orange solnedgångar och blått hav men leta också efter små stänk av förgrundsfärg, saker som växter och stenar fungerar bra.

Före och efter: solnedgångar och soluppgångar är fina men den bästa färgen kan uppträda före och efter den egentliga solnedgången.

Produkter som förekommer i den här artikeln

ILCE-7RM3

α7R III 35 mm fullformatskamera med autofokus

ILCE-7RM3

ILCE-7RM2

α7R II med bakbelyst fullformatsbildsensor

ILCE-7RM2

SEL100400GM

FE 100–400 mm G Master-objektiv med supertelezoom

SEL100400GM

SEL1224G

FE 12-24mm F4 G

SEL1224G

SEL2470GM

FE 24–70 mm f2,8 GM

SEL2470GM

SEL55F18Z

Sonnar® T* E 55 mm f1,8 ZA

SEL55F18Z

SEL1635Z

Vario-Tessar® T* FE 16–35 mm f4 ZA OSS

SEL1635Z

Albert Dros
Alpha Universe

Albert Dros

Nederländerna

”Jag är besatt av att få den perfekta bilden.”

Visa profil


x