Detalj från Alpha Universe-berättelsen

Hur jag fotograferar | Fotografera Afrikas stora katter med Chris Schmid

Det kan verka uppenbart men enligt min mening är kanske det viktigaste med naturfotografering att brinna för det. Jag älskar att fotografera Afrikas stora katter: deras beteende är fascinerande, att hitta sätt att fotografera dem och se dem i deras naturliga miljö är hänförande. Här kommer några tips från mig till andra som vill ta fantastiska bilder på djurliv.

Lär känna ditt motiv

För att ta bra bilder måste du känna ditt motiv. Jag lägger oräkneliga timmar på att lära mig mer om olika kattdjurs beteende och vanligen försöker jag bara spåra ett eller två djur så att jag kan mig just deras individuella beteenden.

Till exempel följde jag en gång en leopard som hade förlorat sitt öga i flera dagar. När vi följde honom förstod vi att han på grund av sin dåliga syn inte längre kunde jaga. För att få mat stal han kadaver från andra leoparder. När du endast följer en eller två individer får du möjlighet att förstå dem och berätta hela historien.

chris schmid sony alpha 9 tre afrikanska leoparder slukar sitt byte och en av dem tittar stint på fotografen

© Chris Schmid | Sony α9 + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS | 1/5000s @ f/4.0, ISO 320

Var tålmodig och beslutsam

Alla dagar skiljer sig åt. Jag lämnar alltid lägret tidigt på morgonen före soluppgången. Det första jag gör är att leta efter spår från djuren vi följer. Ibland finns det inga spår så du måste spana och lyssna efter tecken. Du kan höra babianer som ropar på varandra eller hitta en märkligt tyst plats: båda är tecken på att det kan finnas rovdjur i närheten. Allt spelar roll: spåren, det du ser, ljuden, lukterna – du måste vara uppmärksam på allt.

chris schmid sony alpha 7RIII en flock med lata lejon som sitter i ett träd medan solen går ned bakom

© Chris Schmid | Sony α7R III + FE 24-105mm f/4 G OSS | 1/800s @ f/5.6, ISO 500

Det bästa ljuset är alltid under den gyllene timmen på morgonen, och i det hårda ljuset i Afrika måste du vara redo att filma under morgontimmarna. När du går ut på morgonen och inte hittar några spår eller andra tecken behöver du fatta ett beslut. Du kan ge upp alla försök att fotografera elefanter i det fina ljuset eller härda ut trots att du riskerar att missa det bästa ljuset. Det är ett stort beslut som du behöver fatta.

Tänk igenom vad du vill fånga innan du börjar

Jag arbetar helst i helt manuellt exponeringsläge. Det är viktigt att veta vad du vill fånga redan innan du tittar i sökaren. Då behöver du ta färre bilder eftersom du vet exakt vad du vill uppnå med bilden och inte bara fotograferar för sakens skull.

chris schmid sony alpha 9 en ensam leopard korsar savannen på jakt efter byte

© Chris Schmid | Sony α9 + FE 400mm f/2.8 GM OSS + 1.4x telekonverterare | 1/2000s @ f/4.5, ISO 400

Jag använder den elektroniska sökaren på mina kameror Sony α9 och α7R III så att jag kan skapa bilden jag vill ha i kameran så nära den slutliga bilden som möjligt. Jag tenderar att prioritera högdagrar eftersom jag vet att jag kan underexponera bilden för att skapa en vacker himmel, och sedan arbeta med skuggorna när jag redigerar råbilden. Båda mina Alpha-kameror har sensorer som ger det dynamiska intervall som krävs för att jag ska kunna göra det.

chris schmid sony alpha 9 en leopardunge i skydd bakom hängande grenar tittar stint på fotografen

© Chris Schmid | Sony α9 + FE 400mm f/2.8 GM OSS + 1.4x telekonverterare | 1/1600s @ f/4.0, ISO 320

Val av objektiv och motiv

Jag har turen att använda en Sony α9-kamera och två Sony α7R III-kameror. Jag kombinerar α9 med ett batterigrepp, vilket gör kameran lättare att balansera och hålla eftersom jag främst använder den med 400mm f/2.8 G Master-objektivet och ibland en 1.4x telekonverterare. Det gör det möjligt för mig att ta porträtt av mina motiv utan att störa dem. Något av det viktigaste för att ta bra bilder är att inte störa motivet, vilket är anledningen till att den tysta slutaren på mitt Alpha-system är så bra.

chris schmid sony alpha 9 en lejonhona som sover i ett träd med slutna ögon

© Chris Schmid | Sony α9 + FE 100-400mm f/4.5-5.6 GM OSS | 1/500s @ f/5.6, ISO 400

Mitt andra råd om objektiv är att det enkla ofta är det bästa. Många har väskorna fulla med objektiv, vilket kan göra det svårare att bestämma vilket som ska användas. Jag har objektivet 70-200mm f/2.8 GM för bredare bilder och teleobjektivet 400mm f/2.8. På min andra kamera har jag objektivet 24-105mm. Dessutom är det sista du vill i stekande hetta att släpa med dig objektiv och utrustning som du inte behöver. Istället har jag nästan alltid en handhållen kamera så att jag kan röra mig fritt.

Komposition

Något av det första jag gör är att gå långt ner så att jag är i ögonnivå med eller under den stora katten. Då får jag ett bra perspektiv för att förmedla deras historia. Vad gäller själva kompositionen gillar jag de klassiska reglerna. Jag använder min elektroniska sökare för att visa stödlinjer för tredjedelsregeln och letar även efter tilltalande diagonala linjer som drar ögat mot motivet. Jag tror att det är viktigt att skapa djup i bilden, att ha en förgrund, ett motiv och också en bakgrund. Då blir det lättare att placera motivet i ett sammanhang i sin miljö, och att få fokus på dem.

chris schmid sony alpha 7RIII en lejonhona på ett dött träd som koncentrerat bevakar savannen

© Chris Schmid | Sony α7R III + FE 100-400mm f/4.5-5.6 GM OSS | 1/640s @ f/8.0, ISO 500

Och om du känner att du kanske måste bryta mot en kompositionsregel ska du lita på ditt omdöme och ta bilden ändå, eftersom allt kan förändras så snabbt att du kanske inte får en chans till.

Produkter i fokus

ILCE-9

α9 med staplad CMOS-sensor i fullformat

ILCE-9

ILCE-7RM3

α7R III 35 mm fullformatskamera med autofokus

ILCE-7RM3

SEL24105G

FE 24–105 mm f4 G OSS Objektiv

SEL24105G

SEL70200GM

FE 70–200 mm f2,8 GM OSS

SEL70200GM

SEL100400GM

FE 100–400 mm G Master-objektiv med supertelezoom

SEL100400GM

SEL400F28GM

FE 400 mm f2,8 GM OSS

SEL400F28GM

SEL14TC

1,4x-teleobjektiv

SEL14TC

Liknande artiklar

Chris Schmid
Alpha Universe

Chris Schmid

Schweiz

Bilder är kraftfulla. En enda bild kan fånga eller väcka en känsla.

Visa profil


x