Detalj från Alpha Universe-berättelsen

I luften och på marken

Uros Podlogar

”Jag kommer från Slovenien, ett ganska litet land, där helikoptrar är sällsynta. När jag var yngre var jag fascinerad av helikoptrar och har alltid velat arbeta med dem.” 

Många år senare förverkligades Podlogars dröm och han kunde kombinera fotograferingen med sin kärlek till helikoptrar.

uros podlogar sony alpha 7RM3 två helikoptrar flyger lågt mot stranden med berg i bakgrunden

© Uros Podlogar | Sony α7R III + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS | 1/50s @ f/11, ISO 50

Uros är känd för sin äventyrsfotografering där han tar bilder av människor som håller på med extrema sporter i extrem terräng. Han använder sig av samma filosofi i sina flygbilder av helikoptrar.

”Landskapet är ett av de viktigaste elementen i mina bilder. Landskapet utgör bakgrunden på helikopterbilden”, förklarar han. ”Det är viktigt att hitta något unikt och fantastiskt i landskapet eftersom det är det som får fotot att sticka ut.” Utan landskapet menar Uros att bilden inte säger något.

uros podlogar son alpha 9 en svart helikopter flyger genom Himalayas bergstrakter i Nepal

© Uros Podlogar | Sony α9 + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS | 1/160s @ f/14, ISO 50

När Uros säger ”enastående landskap” överdriver han inte. Hans samarbete med Bell Helicopters har tagit honom till några av jordens mest speciella platser. ”Ett av de största projekten som jag har genomfört var i Nepal, där vi flög runt Mount Everest. Jag har också flugit runt Fuji i Japan och arbetat i Sydafrika där vi flög runt zebrahjordar.” Hans senaste resa gick till ett enastående kustlandskap i Vietnam.

Eftersom alla platser är väldigt olika krävs massor av planering inför varje projekt. Landskapet kartläggs så att Uros kan se exakt var både han och helikoptrarna behöver befinna sig för att ta de bästa fotona. Och som alltid när det gäller landskapsfotografering är tidpunkten på dagen och solens riktning avgörande. ”Ljuset är superviktigt – det betyder allt för att fotot ska bli bra”, förklarar han entusiastiskt.

uros podlogar sony alpha 7RM3 två helikoptrar flyger lågt mot stranden med bergen i Vietnam i bakgrunden

© Uros Podlogar | Sony α7R III + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS | 1/80s @ f/9.0, ISO 50

Som alla kan föreställa sig är det inte jättebilligt att flyga helikopter, så det är viktigt att arbetet genomförs noggrant och snabbt. Uros förklarar att det finns två olika typer av helikopterfotografering – den ena handlar om att fotografera i luften från en annan helikopter, medan den andra betyder att du fotograferar från marken. ”Ibland släpper helikoptern av mig i någon spektakulär miljö och lyfter sedan igen så att jag kan ta bilderna. Men oftast fotograferar jag från en annan helikopter”, säger han.

uros podlogar sony alpha 7RM3 en helikopter flyger högt över havet med fartyg i fjärran

© Uros Podlogar | Sony α7R III + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS | 1/80s @ f/8.0, ISO 50

Det är dessa bilder tagna ”i luften” som gör att Uros helikopterbilder sticker ut från de som tas från marken upp mot en tom blå himmel. Men utan fast mark under fötterna tillkommer svårigheten att plåta ett rörligt objekt med all den vibration från rotorbladen som driver helikoptern framåt.

”Man får inte så mycket tid på sig, så man måste vara säker på sin sak. Du får ingen andra chans”, säger Uros och fortsätter: ”Jag är beroende av bildstabiliseringen i Sony α7R III och den har en bra batteritid, så jag behöver aldrig lägga tid på att byta batteri uppe i luften – jag behöver utrustning jag kan lita på.”

När man fotograferar ett rörligt objekt brukar man behöva använda snabbast möjliga slutarhastighet så att objektet inte blir suddigt. Men när man fotograferar en helikopter kan det medföra att man fryser rotorbladen så att det ser ut som om helikoptern bara flyter omkring på himlen utan att röra sig. Därför måste Uros hitta rätt balans mellan en slutarhastighet som ger en skarp helikopter samtidigt som rotorbladen fortfarande är lätt suddiga. Det är denna antydan till rörelse som ger bilderna liv.

uros podlogar sony alpha 7RM3 vidvinkelfoto på 2 helikopterpiloter inifrån cockpit

© Uros Podlogar | Sony α7R III + FE 12-24mm f/4 G | 1/100s @ f/5.6, ISO 160

Det är inte bara fotografierna utanför helikoptern som lyfts av de fascinerande landskapen. Uros använder ofta antingen Sony 24-70mm f/2.8 GM eller 70-200mm f/2.8 GM för att fotografera helikoptrar, men han har också trumfkortet Sony FE 12-24mm f/4 G nära till hands.

Uros använder detta supervidvinkelobjektiv när han tar bilder inifrån cockpit så att man ser alla reglage och det vackra landskapet utanför vindrutan, samma vy som piloten ser. Det skapar en närvarokänsla hos åskådaren och framhäver de otroliga landskap som helikoptrarna flyger genom.

Att kunna förverkliga sin dröm att få flyga i och arbeta med helikoptrar är inte något som Uros har tagit för givet. ”Jag är så stolt över att få arbeta med flygfoton”, säger han. ”I varje projekt lär jag mig något nytt som jag sedan kan använda i nästa projekt – jag blir hela tiden bättre”.

Produkter i fokus

ILCE-7RM3

α7R III 35 mm fullformatskamera med autofokus

ILCE-7RM3

ILCE-9

α9 med staplad CMOS-sensor i fullformat

ILCE-9

SEL70200GM

FE 70–200 mm f2,8 GM OSS

SEL70200GM

SEL1224G

FE 12-24mm F4 G

SEL1224G

Liknande artiklar

Uroš Podlogar
Alpha Universe

Uroš Podlogar

Slovenien

"Det är inte arbete. Det är passion, eller till och med kärlek. Hitta det som håller dig vid liv och som får ditt hjärta att slå. Följ det sedan med hela ditt hjärta."

Visa profil


x