Att hitta sig själv på gränsen

Marek Arcimowicz

”Jag hittade inte på namnet extremprojektsfotograf,” skrattar Marek Arcimowicz. ”Det hittade mig. Det kom från marknadschefen hos Alpinus, ett företag som gör friluftskläder som jag brukade fotografera för, och sedan fastnade det.”

Det fastnade eftersom det är en perfekt beskrivning. I Mareks arbete ser du honom kasta sig in i de flesta av, om inte alla, världens hårdaste miljöer.

”Jag började ta bilder på platser och i förhållanden som många andra inte kunde eller inte ville,” förklarar han. ”Exempelvis att fotografera i Gobiöknen i -20 grader på vintern. Det är tufft för dig och din utrustning.”

marek arcimowicz sony alpha 6500 hästar i fjärran korsar öknen i en pool av ljus

© Marek Arcimowicz | Sony α6500 + 70-200mm f/4 | 1/800s @ f/11, ISO 400

Han har hittat de mest lockande motiven på dessa tuffa platser. ”De verkligen intressanta sakerna finns i det extrema,” förklarar han. ”Det mediokra är inte så spännande. Om du vill ta fotografier som berör måste du göra sådant som berör dig – saker som berör din själ.”

marek arcimowicz sony alpha 6500 en campingplats vid foten av ett berg

© Marek Arcimowicz | Sony α6500 + 18-55mm f/3.5-5.6 | 1/200s @ f/13, ISO 800

Den största utmaningen stod han inför i Venezuela, nämligen att delta i en expedition för att klättra en oerövrad bergstopp i djungeln – Tramen Tepui. ”Det var ett berg som inte fanns med på kartor,” förklarar Marek. ”NASA kunde inte ens fotografera det från rymden eftersom det var så molnigt och blött. Så tuffa var förhållandena. Det var verkligen värt det dock, eftersom vi besteg berget, hjälpte till med kartläggningen av det och hittade tre nya fjärilsarter samt en ny groda längs vägen! Det är svårt att hitta sådana platser. Däri ligger tillfredsställelsen,” fortsätter han.

Marek säger att storleken och kvaliteten hos Sony-kamerorna som han använder nu var sådant han drömde om när han började. Han besteg en gång Ama Dablam i Himalaya med en 6x7-kamera, objektiv och ett stativ, allt med en vikt på 15 kg. Han förklarar att i dag, med sin α7R II, ”är det en uppenbarelse. Jag kan få samma kvalitet, eller till och med bättre än 6x7-objektivglas, med utrustning på bara 2 kg i min packning.”

marek arcimowicz sony alpha 7RII en campingplats vid ett berg på natten med en synlig stjärnhimmel

© Marek Arcimowicz | Sony α7R II + 16-35mm f/4 | 25s @ f/4.5, ISO 12,800

Det är väsentligt att packa smart inför expeditioner som Marek gör, eftersom en stor del är fotvandring eller klättring och utmattning får inte komma i vägen för bilderna eller säkerheten för de inblandade.

Han säger att det är en balansgång som innefattar att känna sin kropp. ”Jag var mycket mer vältränad då! Det var inte ett så stort problem att ha en packning på 20 kg. Jag är nästan 50 nu och har inte samma kraft, men jag har i stället de perfekta objektiven och kamerorna: robusta, vädertåliga och lätta. Jag tar ett Alpha-kamerahus och två eller tre objektiv. Det är allt jag behöver.”

marek arcimowicz sony alpha 7RII en frusen sjö i bergen

© Marek Arcimowicz | Sony α7R II + 16-35mm f/4 | 1/1250s @ f/10, ISO 400

”Kvaliteten hos de senaste Sony-sensorerna är fantastisk och vi är verkligen bortskämda med saker som hastigheten och precisionen hos autofokus. Hela systemet är det allra viktigaste för mig och α7R II och III får verkligen ut det mesta ur de fantastiska objektiven.”

Tillsammans med sin α7R II och α6500 är hans standardutrustning ”en FE 16-35mm f/4 ZA, FE 70-200mm f/4 G och antingen en FE 35mm f/1.4 ZA eller 55mm f/1.8 ZA. Om jag inte vill byta objektiv, vilket låter mig vara mer diskret som fotograf, då använder jag för det mesta 35mm men om jag ska arbeta mer porträttbaserat kan det vara 50mm.”

marek arcimowicz sony alpha 6500 ett landskap med en sjö och snötäckta berg i fjärran

© Marek Arcimowicz | Sony α6500 + 70-200mm f/4 | 1/160s @ f/11, ISO 250

Spänningen som kommer från Mareks resor och extrema bilder föddes ur de begränsningar han mötte under sin uppväxt bakom järnridån under kalla kriget i Polen. ”Det var näst intill omöjligt att ens sticka ut näsan från ditt eget hem, så jag drömde om äventyr – berg, polerna, öknar som Sahara, Kalahari, Gobi... När det till slut var möjligt vid 18 eller 19 så hade jag inget annat val än att åka. Först till Frankrike och Spanien, sedan Marocko, Kina, Tibet ... Nuförtiden är det inte så chockerande men innan man kunde boka saker via Internet så var det som att åka med bara en kompass. Ett riktigt äventyr.”

marek arcimowicz sony alpha 7RII små barn med ansikten målade med lera

© Marek Arcimowicz | Sony α7R II + 55mm f/1.8 | 1/200s @ f/6.3, ISO 800

Nu när fler och fler fotografer tar bilder av samma motiv så letar Marek efter nya extremer – nya spänningar. ”Jag tror att det jag gjorde förr inte är lika intressant längre,” förklarar han. ”Du kan använda actionkameror nu och se en mängd fantastiska bilder av snowboardåkning, surfning, skidåkning, fallskärmshoppning. Jag vill inte vara en del av massan, vilket är orsaken till att jag berättar mer människointressanta historier om ekologi och samhällsförändringar. Det du gör måste beröra dig som konstnär. De senaste fem åren har jag förflyttat mig mot detta och tagit några väldigt ”tuffa” bilder om människohandel, misshandel och svält – alla saker vi måste bemöta. Det är en annan typ av extrem.”

Produkter som förekommer i den här artikeln

ILCE-6500

α6500 APS-C-premiumkamera med E-fattning

ILCE-7RM2

α7R II med bakbelyst fullformatsbildsensor

ILCE-7RM3

Vario-Tessar® T* FE 16–35 mm f4 ZA OSS

SEL70200G

FE 70–200 mm f4 G OSS

SEL55F18Z

Sonnar® T* E 55 mm f1,8 ZA

SEL1855

E 18–55 mm f3,5–5,6 OSS

Marek Arcimowicz
Alpha Universe

Marek Arcimowicz

Polen

En bra resenär har ingen bestämd plan och är inte inställd på att komma fram - 老子 Lǎozi (Lao Tzu; 600-500-talet före Kristus)"

Visa profil


x