f/8 och var där

Samuel Aranda 

Samuel Aranda är för närvarande på ett uppdrag för New York Times i sin hemstad Barcelona, och är reflekterande när vi pratar. ”Jag läste någonstans,” säger han, ”att det finns två typer av fotografer: jägare och fiskare. Jägarna letar efter det de behöver för sin berättelse. Fiskaren? Kanske är vi latare, mer kaotiska och ibland får vi tag på bra fiskar, men om havet inte är bra...” säger han med en axelryckning, ”gör vi det inte.”

Du kan inte beskriva Samuels attityd för sitt arbete bättre än så här: han är en pressfotograf som förlitar sig på fördjupning. Precis som fiskaren, i stället för jägaren, så föredrar han att nära engagera sig med sina objekt eller miljön och inte hålla avståndet. Som vinnare av priset för världens bästa pressbild (tillsammans med flertalet andra) och en karriär som spänner 20 år bakom sig, är det ett sätt som uppenbarligen ger utdelning. 

samuel aranda sony alpha 7RII festare vid tomatina-festivalen slappar i pölar av tomatrester
© Samuel Aranda | Sony α7R II + 35mm f/2.8 ZA | 1/1250s f/5.0, ISO 800

Samuels intresse är mer än någonting annat för människor och deras historier, deras glädje och deras kamp. Fotografering är helt enkelt det verktyg han hittat för att kommunicera det. Han föddes in i en politisk miljö där hans pappa arbetade för kommunistpartiet, och han säger att det alltid fanns en aktivistanda hemma vilket uppmuntrade honom att börja fotografera grannskapet.

”Saker pågick hela tiden med polisen och ockupanter. De började arrestera mina vänner så jag började fota det och sedan demonstrationer och sammanstötningar med polisen.”

samuel aranda sony alpha 7RII demonstrant står upp mot en polis under de katalanska oroligheterna
© Samuel Aranda | Sony α7R II + 85mm f/1.8 GM | 1/125s f/4.5, ISO 200

Han började arbeta professionellt som 19-åring för lokala och nationella tidningar innan han som 21-åring flyttade till Jerusalem för att uppleva konflikten där. Han har sedan dess skildrat några av de viktigaste historierna i vår tid, inklusive Arabiska våren, krig i Irak och Yemen samt Ebola-utbrottet i Sierra Leone. 

samuel aranda sony alpha 7RII spanska vildhästar skuffas

© Samuel Aranda | Sony α7R II + 85mm f/1.8 GM | 1/800s f/8.0, ISO 200

Han tror på att det är känslorna som gör en bra dokumentärfotograf. ”Jag behöver alltid det. Oavsett vilken kamera jag använder, oavsett om bilden är i fokus eller inte, svartvitt eller i färg... du måste se bilden och känna någonting.” Det är där hans engagemang för människorna han dokumenterar hjälper till. Det är det enda som kommer i närheten av en formel för Samuel: ”Jag måste vara med människorna. Som med Arabiska våren i Yemen och Libyen, det var unga människor som ville ha en förändring. De lät mig sova i deras hus och stå i frontlinjen med dem. Jag var förenad med dem och det gör det enklare att berätta historien.”

samuel aranda sony alpha 7RII spanska boskapstjuvar försöker tygla vildhästar
© Samuel Aranda | Sony α7R II + 35mm f/2.8 ZA | 1/160s f/7.1, ISO 50

”Men det finns gränser,” lägger Samuel till. ”Som dokumentärfotograf måste jag vara bekväm med mina beslut. Jag sätter aldrig arbetet först. Om jag är i en situation där jag känner att jag inte måste ta bilden, eller den personen inte är bekväm, så gör jag det inte.” Han beskriver sitt sex månader långa uppdrag att följa en afrikansk gatuförsäljare i Barcelona för New York Times. Det var historien om hur immigranter kom till Europa och hur de överlever.

”Jag följde honom i månader, och sedan ringde han mig plötsligt och sa att han inte ville ha en bild publicerad för han trodde att jag utnyttjade honom. Jag tycker det är synd, professionellt, eftersom de var starka men jag kunde inte ignorera hans önskan. Jag måste visa mina objekt respekt, det är som ett avtal. De lider och genomlider verkliga problem.”

Han säger att de som gör motsatsen – jägarna – glömmer bort poängen med det de sysslar med, ”låter sig själva bli större än bilderna.”

samuel aranda sony alpha 7RII senegalesisk fiskare drar upp sin båt ur vattnet

© Samuel Aranda | Sony α7R II + 35mm f/2.8 ZA | 1/1000s f/3.2, ISO 100

Exponering av situationer som dessa är någonting annat som han är väl medveten om, tillsammans med vad som händer om du blir för investerad i historian: ”Du måste tro på det du gör, men ibland måste du också ta ett steg tillbaka.” Samuel beskriver hur detta skedde efter att ha skildrat utbrottet av Ebola i Sierra Leone 2015. ”När det var över kunde jag inte fortsätta. Jag var så full av känslor från allt jag hade sett. Jag var tvungen att ta en paus för att rensa huvudet för det var det svåraste jag hade gjort.” Han fortsätter förklara de intensiva och extrema känslorna han kände; hur han såg människornas smärta, men även den positiva effekt en fotojournalist kan ha: ”Vi publicerade en berättelse om ett sjukhus som saknade resurser, där människor var döende, och det hamnade på första sidan av New York Times. Tre dagar senare anlände hjälp och sköterskorna ringde för att tacka oss.”

samuel aranda sony alpha 7RII ros som lämnats på trottoaren efter attacken i barcelona

© Samuel Aranda | Sony α7R II + 35mm f/2.8 ZA | 1/80s f/8.0, ISO 100

Mer nyligen, vid skildringen av självständighetsrörelsen i Barcelona, har Samuel fått veta hur det är när du inte kan undkomma ditt objekt. ”De flesta av mina vänner var med i rörelsen, och vi hade helikoptrar över våra hus i flera månader. Människor blev skjutna och en vän förlorade ögat. Jag sprang ner för att fota människor som blev slagna av polisen, för att sedan springa tillbaka upp för trappan och skicka bilderna till New York Times.”

Det var första gången han kände att den muren hade förstörts. Han förklarar att det inte fanns ”något säkert avstånd. Efter folkomröstningen körde jag ner till byn och alla var förstörda. Militärpolisen bröt sig in i skolan för att få tag på valurnorna och de slog personer som jag kände. Det var svårare i områden på landsbygden eftersom det var militärpolisen. Men det är därför man behöver människor i frontlinjen som berättar dessa historier.”

 Produkter i den här artikeln 

ILCE-7RM2

α7R II med bakbelyst fullformatsbildsensor

SEL85F18

FE 85mm F1.8

SEL35F28Z

Sonnar® T* FE 35 mm f2,8 ZA

Samuel Aranda
alpha universe

Samuel Aranda

Spanien

Inom fotografering är jag bara intresserad av känslor.

Visa profil