Iscensättning av dräkter

Mathias Kniepeiss

Fotografi kan vara som ett antal tester. Tester av kreativitet, förmåga, planering och uppfinningsrikedom. Bilderna och projekten påverkas av hur fotografen hanterar testerna. Men om testerna utförs med en kamera som fotografen aldrig har använt förut blir det ännu mer intressant. Kan kameran även testa fotografen? Få honom eller henne att tänka på ett annat sätt och upptäcka nya möjligheter? Mathias Kniepeiss kostymprojekt i Venedig är ett exempel på att det kan vara precis så.

mathias kniepeiss sony alpha 7RIII rödklädd modell som bär mask poserar i ett tjusigt rum

© Mathias Kniepeiss | Sony α7R III + FE 24-105mm f/4 G OSS | 1/125s @ f/4.5, ISO 1250

Mathias, internationellt erkänd fotograf med inriktning på sport, porträtt och reklam, fotograferar även iscensatta historiska motiv med överdådiga dräkter. Det var så han hamnade i Venedig.

Han förklarar: ”Jag har en god vän där som är kostymdesigner och arbetar med karnevalen. Vi hade arbetat tillsammans i Österrike, med ett projekt för ett kasino, och han frågade om jag kunde komma till Venedig och fotografera hans skapelser på ett fantastiskt femstjärnigt hotell. Jag hade med mig ett litet team på fem personer, men i slutändan var vi 14 stycken som hade otroligt kul och tillbringade tre helger tillsammans för att fotografera.”

mathias kniepeiss sony alpha 7RIII två modeller i venetianska dräkter låtsas att de kysser varandra

© Davide Monteleone | Sony α7R III + FE 24-70mm f/4 ZA OSS | 1/80s @ f/5.0, ISO 400

I vanliga fall innebär den här typen av projekt enormt mycket förberedelsearbete. ”Det är sex månader av förberedelser, kontroll av platser och genomgång av dräkterna”, berättar Mathias, ”men den här gången var det mycket mer spontant. Otroligt nog hade jag aldrig varit i Venedig förut, så den här underbara staden var helt ny för mig och ett blankt papper att arbeta med. Det blev ett utmärkt test för att se vad vi kunde åstadkomma och utmana vår kreativitet”. Dessutom blev det ett tillfälle för Mathias att testa α7R III och hur den känns, reagerar vid svagt ljus och fokuserar i motljus. Vad han tänkte? ”Jag var helt överväldigad av kvaliteten” skrattar han.

Före Venedig-fotograferingen hade Mathias begränsad erfarenhet av att ta bilder med kameror utan spegel, men han märkte snart vad α7R III hade att bidra med i arbetet. ”Jag tycker om att prova olika kameror, att utmana mig själv en smula”, förklarar han, ”men också att se vad kameran tar fram hos mig. Med Alphas ögon-autofokus blir resultatet verkligen det du förväntar dig. När du ändrar inställningar ser du allting, så det går mycket fortare när man arbetar med det befintliga ljuset i de här fantastiska lokalerna. Du behöver inte testa – exponeringen är redan den rätta.”

mathias kniepeiss sony alpha 7RIII två clowner i clowndräkt där den ena hoppar upp i luften

© Mathias Kniepeiss | Sony α7R III + FE 24-105mm f/4 G OSS | 1/160s @ f/4.5, ISO 1000

Motiven är visserligen stilla på många av hans fotografier, men när modellerna sprang och hoppade i sina dräkter förlitade han sig på α7R III:s utmärkta autofokus. ”Vanligtvis är AF inte tillräckligt snabbt hos en studiokamera i sådana här situationer”, förklarar han. ”Men α7R III kombinerar det bästa hos en studiokamera med fenomenalt autofokus.”

När Mathias arbetade i svagt ljus använde han även Focus peaking-funktionen hos α7R III:s elektroniska sökare, och till och med Ögon-AF vid fotografering av maskerna. ”Jag trodde att det skulle vara ett alltför tufft test och att fokus skulle ligga på masken och inte själva ögat – men resultatet blev perfekt.”

ä

mathias kniepeiss sony alpha 7RIII modell med mask och en rödsvart barockdräkt poserar elegant

© Davide Monteleone | Sony α7R III + FE 24-70mm f/4 ZA OSS | 1/60s @ f/8.0, ISO 100

Även när Mathias fotograferade i en gondol överträffade α7R III hans förväntningar.

”Det här var en riktig utmaning”, förklarar Mathias, ”vi var tre där bak, två av mina assistenter som skötte blixten och videofilmade, och så jag som använde FE 12-24mm f/4 G och hängde kameran utanför båten, långt ut för att få rätt vinkel. Det var svårt men jag hade stor hjälp av Ögon-AF och kompositionsskärmen när jag tog bilden. Om jag hade varit tvungen att titta i sökaren skulle jag ha behövt vara i en annan båt – eller så hade jag hamnat i vattnet!”

mathias kniepeiss sony alpha 7RIII kostymerat par håller handen i en gondol

© Ilhan Eroglu | Sony α7R III + FE 12-24mm f/4 G | 1/160s @ f/6.3, ISO 100

Har han någon favoritbild från projektet? ”Det finns många”, säger han, ”men jag väljer ändå den här gruppbilden. Jag älskar motiv med tydligt kroppsspråk och uttryck som verkligen säger något”. Fotot påminner om barockmålningar, mångbottnade med en dramatisk känsla, som om en historia håller på att berättas. Och det var precis vad som hände också. ”Vi hade en del svårigheter på vägen” förklarar Mathias, ”och en var att våra tre modeller lämnade återbud i sista minuten den första helgen! Så vi blev tvungna att improvisera. Jag bad teamet att hoppa in i stället och de var fantastiska – min makeup-artist, min kostymdesigner, min videofilmare … jag är till och med själv på en av bilderna som harlekin!”

mathias kniepeiss sony alpha 7RIII man och kvinna i grön dräkt där mannen håller i damens hand

© Davide Monteleone | Sony α7R III + FE 24-70mm f/4 ZA OSS | 1/80s @ f/5.0, ISO 400

När man tittar på Mathias bilder kan man känna den där spontana energin som han är så otroligt stolt över. ”I början var det bara en idé”, säger han, ”men så småningom ledde det till så många bra saker, kanske för att vi klarade av utmaningarna. Vi skapade möjligheter och jag tycker att vi verkligen fångade den där energin och de där känslorna i bilderna. Det är fotografering när den är som bäst. Om den lyckas förmedla känslor är den i toppklass.”

mathias kniepeiss sony alpha 7RIII man och kvinna i venetianska dräkter skrattar medan de springer och jagar varandra

© Mathias Kniepeiss | Sony α7R III + FE 24-105mm f/4 G OSS | 1/160s @ f/5.6, ISO 200

Produkter som förekommer i den här artikeln

ILCE-7RM3

α7R III 35 mm fullformatskamera med autofokus

ILCE-7RM3

SEL1224G

FE 12-24mm F4 G

SEL1224G

SEL2470Z

Vario-Tessar® T* FE 24–70 mm f4 ZA OSS

SEL2470Z

SEL24105G

FE 24–105 mm f4 G OSS Objektiv

SEL24105G

Liknande artiklar

Mathias Kniepeiss
Alpha Universe

Mathias Kniepeiss

Österrike

För fotografen är inget omöjligt, oavsett om det handlar om att dokumentera berättelser för eftervärlden eller att skapa nya världar

Visa profil


x