Detalj från Alpha Universe-berättelsen

Ta porträtt med stil och innehåll

Laerke Posselt

Om fotograferandet är en resa kan kanske stilen liknas vid resans mål – summan av dina erfarenheter som bidrar till hur dina bilder ser ut och hur du ser på världen.

Det har alltid varit viktigt för fotografer att ha en visuell stil och nu är det viktigare än någonsin, i en värld med otaliga bilder som är lätta att dela. Men hur hittar man en egen stil? Finns det en särskild väg som man kan följa, ungefär som en karta?

laerke posselt sony alpha 7R II porträtt av blond kvinna där starkt solljus lyser upp ansiktet

© Laerke Posselt | Sony α7R II + FE 55mm f/1.8 ZA | 1/3200s @ f/2.8, ISO 100

Det kan vara svårt att definiera, även för en prisbelönt porträttfotograf som Laerke Posselt. Men hon säger att hennes arbete handlar om ”kontakt, känsla, autenticitet, framställning och identitet”. Hon tillägger: ”Det kan vara lättare för andra att prata om min stil, men för mig ger fotograferandet utlopp för ett starkt behov av att skapa vissa känslor hos människor och att uttrycka vad jag ser och känner.”

Hennes bilder är en blandning av estetik och ärlighet, en serie rättframma fotografier sedda genom ett konstprisma, och kanske handlar förståelse av stil lika mycket om att se bakåt som framåt.

laerke posselt sony alpha 7R II porträtt med lång slutartid av en kvinna med rörelseoskärpa på ansiktet

© Laerke Posselt | Sony α7R II + FE 55mm f/1.8 ZA | 2s @ f/10, ISO 100

”Jag började med konstfotografi”, berättar Laerke, ”sedan blev det mer dokumentärt och jag arbetade enbart med bildjournalistik under många år. Nu påverkas mitt seende och mitt arbete av båda världarna.”

2012 vann Laerke första pris i porträttkategorierna för World Press Photo och Pictures of the Year international (POYi) – samma dag. ”I det ögonblicket stod det verkligen klart att jag är porträttfotograf”, säger hon, ”och jag känner fortfarande att den genren ger mig utmaningar och kickar.”

laerke posselt sony alpha 7R II porträtt av en kvinna med naturligt ljus som kastar en skarp skugga på väggen bakom

© Laerke Posselt | Sony α7R II + FE 90mm f/2.8 Macro G OSS | 1/60s @ f/9.0, ISO 640

Laerke fortsätter: ”Det som hela tiden ger mig inspiration är mänsklig interaktion, sociala normer, identitet och framställning, så det är detta som återfinns i mitt arbete.”

Precis som man kan vänta sig av en fotograf inriktad på dokumentärer och bildjournalistik föredrar Laerke att arbeta med befintligt ljus, eftersom ”det skapar autenticitet både hos bilderna och miljön där bilderna tas”.

Som exempel påpekar hon att ”det blir betydligt mer naturligt när jag arbetar i mina modellers egna hem och omgivningar med befintligt ljus, jämfört med vid studiofotografering med stora stroboskop, paraplyer och softboxar. Det stimulerar också mitt seende och tvingar mig att leta efter intressant ljus.”

laerke posselt sony alpha 7R II porträtt av en man med ljuset som silar genom ett lövverk på väggen bakom

© Laerke Posselt | Sony α7R II + FE 35mm f/1.4 ZA | 1/100s @ f/4.5, ISO 200

Det krävs riktigt bra verktyg för att fånga ljuset och det har Laerke hittat i sin Sony-utrustning. Den första Sony-modellen hon använde var α7R II och nu har hon precis börjat gå över till α7R III.

De mindre, lättare Sony-kamerorna utan spegel passade bättre för hennes rörliga, dokumentära stil, framför allt för att de kan vara mindre skrämmande för människorna som blir fotograferade, förklarar hon. ”Eftersom kameran inte täcker hela mitt ansikte kan modellen se mig i stället för apparaten mellan oss och den kommunikationen påverkar deras känslor och uttryck vilket även syns i bilderna.”

laerke posselt sony alpha 7R II porträtt av en man mot en vinröd vägg

© Laerke Posselt | Sony α7R II + FE 90mm f/2.8 Macro G OSS | 1/160s @ f/2.8, ISO 200

Att arbeta med stor bländare för att utnyttja befintligt ljus innebär litet skärpedjup. Därför använder Laerke ofta Sony-funktionen kontinuerligt ögon-AF.

”Det är verkligen lyxigt att veta att fokus kommer att bli perfekt”, säger hon, ”särskilt när jag jobbar med modeller som är nervösa i början av en session – det handlar om verkliga människor och de är inte alltid bekväma, de skruvar på sig ibland eller vinglar till, men α7R II gör att de alltid blir helt skarpa.”

Dessutom är Laerke inte rädd för att pressa ISO-talet på sin α7R II, eftersom hon vet att den kommer att leverera de exponeringar hon behöver.

laerke posselt sony alpha 7R II en kvinna står i vinden på toppen av en klippa och tittar in i kameran

© Laerke Posselt | Sony α7R II + FE 35mm f/1.4 ZA | 1/125s @ f/9.0, ISO 160

”Jag vet att bilden inte kommer att bli suddig eller förstörd av brus och onaturliga färger, ens vid mycket höga ISO-hastigheter”, säger hon. ”Skärpan bevaras alltid och jag har till och med använt ett högt ISO-tal i ljussituationer där det inte behövdes, för att få den där vackert naturliga korniga effekten som blir som ett filmnegativ med α7R II.”
 
Med utgångspunkt i sin fotografiska resa kombinerar Laerke sin α7R II med ett antal klassiska porträtt- och dokumentärobjektiv, bland andra “FE 90mm f/2.8 Macro G OSS för närbilder, FE 85mm f/1.4 G Master för porträtt med lite bakgrund, Sonnar T* FE 55mm f/1.8 ZA när jag vill jobba med ett vidare perspektiv och Distagon T* FE 35mm f/1.4 ZA när omgivningarna verkligen är viktiga”.
 

laerke posselt sony alpha 7R III porträtt av en kvinna i svagt ljus, med mjukt varmt ljus som lyser upp ansiktet

© Laerke Posselt | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/25s @ f/2.8, ISO 100

Laerke har genomgått en fantastisk utveckling, precis som de kameror och objektiv som hon använder, och resan har varit mödan värd. Vem vet vart nästa resa med α7R III kommer att ta henne?

Produkter i fokus

ILCE-7RM2

α7R II med bakbelyst fullformatsbildsensor

ILCE-7RM2

ILCE-7RM3

α7R III 35 mm fullformatskamera med autofokus

ILCE-7RM3

SEL55F18Z

Sonnar® T* E 55 mm f1,8 ZA

SEL55F18Z

SEL35F14Z

Distagon T* FE 35 mm f1,4 ZA

SEL35F14Z

SEL90M28G

FE 90 mm f2,8 Macro G OSS

SEL90M28G

SEL2470GM

FE 24–70 mm f2,8 GM

SEL2470GM

Liknande artiklar

Lærke Posselt
Alpha Universe

Lærke Posselt

Danmark

En porträttsession är en intensiv övning i samspelet mellan människor. I bästa fall kommer jag närmare den andra personen jag porträtterar mycket snabbare utan kameran mellan oss

Visa profil


x