Bakom objektivet

Luigi Baldelli

Det är märkligt att Luigi Baldellis barndomsdröm, innan han plockade upp en kamera för över 30 år sedan, var att bli läkare. Det kanske inte är lika märkligt när man tänker på att han har ägnat mycket tid åt att fotografera konflikter i krigshärjade länder som Syrien, Afghanistan och Sierra Leone. Genom att visa de människor han har mött i dessa länder och deras situation till en bredare publik ägnar han sig åt en nästa medicinsk verksamhet.

Han påbörjade sin karriär 1987 som anställd fotograf hos den italienska agenturen Contrasto innan han började arbeta hos en annan agentur, Grazia Neri, där han arbetade tills han började frilansa 2001. 

Luigi Baldelli
© Luigi Baldelli | Sony NEX-7 + 18-55mm f/3.5-5.6 | 1/15s @ f/3.5, ISO 800

”Jag tycker om att tänka att mina bilder alltid berättar en historia och att känslorna jag känner när jag tar dem lyser igenom till betraktaren.”

Det var under hans arbete på en fotobyrå då han täckte kriget i Bosnien som han träffade en berömda italienska journalisten Ettore Mo, som täckte konflikten åt tidningen Corriere della Sera. De två männen påbörjade ett partnerskap och arbetade tillsammans tills 2015. Tillsammans har de skapat många reportage som har publicerats över hela världen.

Baldelli stötte först på Sony för 10 år sedan när han letade efter ett lättare alternativ till sin MacBook. Han imponerades av sin Vaios kvalitet och hastighet och började titta på Sonys kamerautbud. Det var storleken på α7-kamerorna som var mest lockande och när han såg kvaliteten på bilderna bestämde han sig för 5 år sedan för att byta.

Luigi Baldelli
© Luigi Baldelli | Sony α7R II + 28mm f/2 | 1/80s @ f/4, ISO 2500

”En sak jag älskar med α7 är hur jag kan fota människor på nära håll utan att de knappt är medvetna om att jag är där – det är inte en påträngande kamera.”

Med han åker på uppdrag över hela världen gillar han att resa lätt och använder för närvarande en α7 II och α7R II med endast en handfull linser: Vario-Tessar T* FE 24-70mm f/4 ZA OSS, FE 28mm f/2 och Sonnar T* FE 55mm f/1.8 ZA. Han säker att storleken hjälper honom att smälta in i situationen och få sina subjekt att känna sig bekväma. 

Luigi Baldelli
© Luigi Baldelli | Sony α7R II + 28mm f/2 | 1/3200s @ f/10, ISO 2500

“Jag har inget problem med linsernas kvalitet. De är lätt lika bra, om in bättre än utrustningen jag har arbetat med tidigare.”

Efterproduktionen är en sådan stor del av alla yrkesfotografers arbetsflöde men Baldelli upplever att han ägnar mindre tid åt att utveckla sina bilder när de kommer ut ur kameran. Han är också mycket nöjd med att ta bilder i JPEG-format istället för RAW och upplever att kvaliteten och bearbetningshastigheten passar hans stil.

Stora delar av Baldellis verk har återkommande motiv, starka ljusstrålar och mörka skuggor – en still som påminner om italiensk barockkonst, vilket han gärna håller med om som hyllning till en av hans favoritmålare, Caravaggio.

Luigi Baldelli
© Luigi Baldelli | Sony α7 + 28-70mm f/3.5-5.6 | 1/1600s @ f/9.0, ISO 1600
TEST

"För mig är det ett medvetet beslut att sätta människor som huvudmotiv och ljuset i andra hand. Det är lätt att ett foto blir överbefolkat, så jag föredrar att försöka bara ha två eller tre motiv i det.”

 Produkter i den här artikeln 

ILCE-7RM2

α7R II med bakbelyst fullformatsbildsensor

ILCE-7 Body/Kit

α7-kamera med e-fattning och fullformatssensor

SEL2870

FE 28–70 mm f3,5–5,6 OSS

SEL1855

E 18–55 mm f3,5–5,6 OSS

Luigi Baldelli
Alpha Universe

Luigi Baldelli

Italien

För mig ger fotografering inte svar, utan känslor och frågor.

Visa profil


x