Detalj från Alpha Universe-berättelsen
Detalj från Alpha Universe-berättelsen
Bakom skönheten: Rom 

Massimo Siragusa 

”Personligen är jag övertygad om att det finns skönhet i det fula och kaotiska, och du behöver bara leta lite längre.” Så säger Massimo Siragusa om sitt tvååriga projekt The Borgate.

Att dokumentera de kaotiska bostadsområdena i utkanten av Rom har resulterat i en spännande och utmanande samling bilder av en oplanerad stadsutbyggnad i medvetet röriga motiv.

Massimo Siragusa sony alpha 7RM2 en tom scen med en flagnande röd vägg med fönster

© Massimo Siragusa | Sony α7R II + FE 55mm f/1.8 ZA | 1/125s @ f/11.0, ISO 400

Arkitektur som är stökig och oharmonisk, som är full med graffitti och genomborrad av taggtråd; trasiga bänkar och gatlyktor tillsammans med parkerade bilar inklämda på trånga gator och urgammal arkitektur kombinerad med moderna höghus. Kombinationen kan upplevas som fullständigt oorganiserad men vid en andra titt skapas ett vackert helhetsintryck. Det finns balans och charm i kaoset.

”Fotografering är ett språk och som alla språk har det egna regler”, förklarar Massimo. ”I fotografins värld skiljer sig dessa regler sällan från en önskan om formell harmoni, och är inte beroende av så kallad skönhet hos motivet. Som fotograf gör du vad du vill av det.”

Massimo Siragusa sony alpha 7RM2 en väggmålning med tre dansande kvinnor

© Massimo Siragusa | Sony α7R II + FE 55mm f/1.8 ZA | 1/200s @ f/11.0, ISO 400

Det är ett typiskt projekt för Massimo som använder fotograferandet till att studera ”förvandlingen av ett område, i långsiktiga projekt som ofta blir till en bok eller utställning”.

Det var dock inte lätt att fotografera det här projektet, och med hjälp av kamerahusen α7R II och α7R III var Massimo tvungen att hantera flera utmaningar på vägen. ”Till att börja med”, säger han, ”är brottsligheten extra hög i vissa områden. Så jag var ofta tvungen att ta mina bilder mycket snabbt för att undvika att människor som inte lagt märke till mig skulle reagera.”

”I dessa situationer hade jag särskild nytta av två funktioner i mina Alpha-hus”, förklarar han. ”Kamerans kompakta och diskreta utseende innebar att jag inte märktes så mycket under fotograferingarna, och jag kunde också ta bilder med relativt långa exponeringstider utan stativ tack vare SteadyShot Inside-stabiliseringen i fem axlar. Med en handhållen enhet kunde jag fotografera och snabbt gå vidare.”

Massimo Siragusa sony alpha 7RM2 en skylt till en fysioterapeut i rom

© Massimo Siragusa | Sony α7R II + FE 55mm f/1.8 ZA | 1/60s @ f/11.0, ISO 400

SteadyShot-stabiliseringen blev ännu viktigare eftersom Massimo ville ha så mycket detaljer som möjligt i bilderna. Genom att genomgående använda α7R-seriens högupplösta sensorer tillsammans med mindre brännvidder lyckades han få fram detaljer i dessa motiv med mycket textur.

Han förklarar: ”I allmänhet använder jag en liten bländare eftersom jag föredrar maximalt skärpedjup och att allt ska vara helt skarpt. Jag vill att alla detaljer ska gå att känna igen. Alla delar av motivet, all graffiti, all reklam och varje registreringsskylt är nödvändiga för att förstå ett visst område.”

Det stora dynamiskt omfånget hos α7R-seriens sensor kom även till användning för Massimo och gjorde det möjligt för honom att kontrollera högdagrar och skuggor. Dessa är vanliga i arkitekturbilder men blir överdrivna i den starka solen i Rom. ”α7R-filerna håller en kvalitet som innebär att det är mycket lätt att efterbearbeta bilderna”, förklarar han, ”och behålla detaljerna som jag fångat i ljusa högdagrar och djupa skuggor.”

Massimo Siragusa sony alpha 7RM2 en väggmålning av en maskerad dam

© Massimo Siragusa | Sony α7R II + FE 55mm f/1.8 ZA | 1/200s @ f/11.0, ISO 400

Även om Massimos bilder saknar mänskliga motiv, och människorna endast närvarar i form av graffitti och statyer, säger han: ”Jag anser att en plats kan säga mer om vår kultur och vårt samhälle när det saknas människor.” Och bilderna är onekligen mänskliga trots att de på sitt sätt är tomma.

Mänskligheten kommer från hans konsekventa användning av ett standardobjektiv med ett perspektiv som är mycket likt det mänskliga ögat. Att arbeta med objektivet FE 55mm f/1.8 ZA är perfekt för att närma sig ett motiv, samtidigt som du håller ett visst avstånd, menar han. ”I projekt som dessa är det viktigt att vänja sig vid en brännvidd. Det gör att jag kan fokusera på motivet och omedelbart få rätt perspektiv.”

Massimo Siragusa sony alpha 7RM2 en väggmålning av en gravid superkvinna

© Massimo Siragusa | Sony α7R II + FE 55mm f/1.8 ZA | 1/200s @ f/11.0, ISO 400

Om betraktarna väljer samma synsätt och ser skönheten i en enkel men svårbemästrad omgivning, eller en dokumentarisk bild av social och ekonomisk förändring, eller kanske en djupare insikt om det mänskliga tillståndet är upp till dem. Massimo inflikar dock: ”Jag anser att det är viktigt att göra en sådan visuell utforskning för att förstå en plats och i det sammanhanget kan du också finna din plats som fotograf.”

Produkter i fokus
ILCE-7RM2
α7R II med bakbelyst fullformatsbildsensor

ILCE-7RM2

SEL55F18Z
Sonnar® T* E 55 mm f1,8 ZA

SEL55F18Z

Liknande artiklar
Massimo Siragusa
alpha universe

Massimo Siragusa

Italien

"Fotografering är, för mig, först och främst ett sätt att uttrycka sig"

Visa profil


x