Detalj från Alpha Universe-berättelsen

Fotografen som tar täten

Dominic Fraser

Kan en kamera göra dig modigare? Och vad menar vi i så fall med modig?

För Dominic Fraser handlar det om att tänja på gränserna både tekniskt och visuellt, skapa bilder av bilar med allt större dynamisk effekt. Bilar är ju gjorda för rörelse och de är vackra när de rör sig. Därför är det fotografens jobb att fånga detta, på samma sätt som det är racerförarens jobb att pressa motorn till max och luta sig i hörnen.

dominic fraser sony alpha 7RIII xenongrå bil som susar fram på en bergväg

© Dominic Fraser | Sony α7R III + FE 24-105mm f/4 G OSS | 1/20s @ f/11, ISO 50

Det finns många sätt att fotografera bilar i rörelse, men ett av de mest dynamiska är att följa efter: Fotografen tar en bild av bilen i farten från ett annat fordon i rörelse, där bilen blir skarp men där det är rörelseoskärpa runt omkring, så att betraktaren får en känsla av fart.

 

dominic fraser sony alpha 7III bil gör en snabb gir i öknen och river upp ett moln av damm

© Dominic Fraser | Sony α7 III + FE 70-300mm f/4.5-5.6 G OSS | 1/1000s @ f/5.6, ISO 160

”Bilfotografering handlar om att få produkten att sticka ut, oavsett om jag fotar för en tillverkare eller en tidning”, säger Dominic. ”Det är ju bilderna som människor ser först, innan de börjar läsa. Och detta åstadkommer man vanligtvis genom att följa efter bilen som ska fotas i en annan bil. Det ger en bild som visar hela bilen i rörelse – för även om en stillastående bil kan se ut som ett konstverk så vill människor se bilar i farten, eftersom de är skapade för att köras.”

dominic fraser sony alpha 6400 gammal bugatti-racerbil körs längs en lummig väg

© Dominic Fraser | Sony α6400 + FE 100-400mm f/4.5-5.6 GM OSS | 1/1000s @ f/5.6, ISO 640

Flera funktioner i hans Sony-utrustning samverkar för att underlätta detta och en av de viktigaste är bildstabilisering i kamerahus och objektiv. Det är något som har haft enorm betydelse för Dominic ända sedan han bytte till Sony 2009, då han skaffade en α900 DSLR.

 

Han förklarar: ”Det såg riktigt, riktigt bra ut när man fotade en bil från en annan bil med slutartiden 1/60 sekund, men med digitalkamerorna som fanns då såg samma bild mycket mer statisk ut av någon anledning, så man blev tvungen att använda mycket lägre hastigheter som 1/20 sekund. Men när du sitter och studsar i baksätet på en bil är det väldigt svårt att behålla skärpan i den farten utan bildstabilisator. Med α900 fick jag det och nu går det ännu bättre med α7 III.”

dominic fraser sony alpha 6400 aston martin-bil som fotograferas bakifrån när den körs på en bergsväg

© Dominic Fraser | Sony α6400 + FE 100-400mm f/4.5-5.6 GM OSS | 1/30s @ f/10, ISO 100

”Ännu bättre” betyder att det finns fem steg för bildstabilisering i kombination med ett stabiliserat objektiv som FE 24-105mm f/4 G OSS.

”En av de här bilderna, med en röd Aston Martin Vantage AMR, är tagen med slutartiden 1/8 sekund. Det skulle jag aldrig ha provat med förut. Visserligen var vägytan jämn och det är viktigt eftersom det inte bara är hur stilla du själv är som har betydelse utan även omgivningen och bilarnas relativa hastighet – men med stabiliseringen hos α7 III kan jag vara djärv. Dessutom ökar chanserna att lyckas tack vare bildhastigheten hos α7 III tillsammans med den höga ISO-prestandan, det dynamiska intervallet, autofokuset, den elektroniska sökaren med mera.”

”Jag började använda elektroniska sökare tidigt och de har utvecklats mycket sedan dess, men fördelarna är fortfarande desamma”, säger Dominic. ”Den omedelbara feedbacken gör att jag inte behöver oroa mig för exponeringen.” Han tillägger att samma sak gäller för det dynamiska intervallet hos α7 III, eftersom ”himlen nästan alltid är ljusare än bilen du fotograferar och det inte går att krångla med nyansomfång i sådana här situationer. Eller du kanske åker på en väg omgiven av träd en solig dag så att det är mycket kontrast. Men du slipper oroa dig för det eftersom du alltid kan ta bort högdagrarna med α7 III.”

dominic fraser sony alpha 7RIII gammal aston martin-racerbil körs fort genom regnet

© Dominic Fraser | Sony α7R III + FE 24-105mm f/4 G OSS | 1/20s @ f8.0, ISO 100

”Det går helt enkelt att lita på hela systemet”, konkluderar han ”och det är fantastiskt eftersom man aldrig behöver vara tveksam till resultatet. Jag bara gör mitt jobb och kameran gör detsamma, även när omständigheterna är de sämsta. Ett bra exempel på det var när vi skulle fota en Aston Martin Ulster i regnet på förhandsvisningen på festivalen Goodwood Festival of Speed. Vi hade bara tre timmar på oss och himlen öppnade sig i princip i samma sekund som vi startade. På grund av aerodynamiken kändes det som att vara i en tvättmaskin när man satt i baksätet på följebilen, men vi var tvungna att göra det och α7 III klarade det och jag fick några riktigt bra bilder. Precis som jag visste att jag skulle få.”

Produkter i fokus

ILCE-7M3

Alpha 7 III med 35mm fullformatssensor

ILCE-7M3

ILCE-7RM3

Alpha 7R III 35mm fullformatskamera med autofokus

ILCE-7RM3

ILCE-6400

Alpha 6400 kamera med E-fattning och APS-C-sensor

ILCE-6400

SEL24105G

FE 24–105 mm f4 G OSS Objektiv

SEL24105G

SEL100400GM

FE 100–400 mm G Master-objektiv med supertelezoom

SEL100400GM

SEL70300G

FE 70-300mm F4.5-5.6 G OSS

SEL70300G

Liknande artiklar

Dominic Fraser
Alpha Universe

Dominic Fraser

UK

”Även om jag har omfamnat digital fotografering redan från första början försöker jag fortfarande att i huvudsak plåta på film. Jag vill att fotografering ska förbli fotografering och inte digital komposition. Jag vill inte luras genom digital manipulation.”

Visa profil


x