En egen syn på den nationella krisen

Menelaos Myrillas

Numera är han kanske mest känd för sina fantastiska och överraskande reportagebilder men den grekiske fotografen Menelaos Myrillas började faktiskt som porträttfotograf.

menelaos myrillas sony alpha 9 prins charles och camilla dricker kaffe på ett café

© Menelaos Myrillas | Sony α9 | FE 24-70mm f/4 ZA OSS | 1/500s @ f/4.0, ISO 800

Under slutet av förra årtiondet, då finanskrisen började ta Grekland i ett strupgrepp, började glansen i kändisvärlden och modebranschen falna för Menelaos och det var också det som fick honom att gå över till reportagefotot.

menelaos-myrillas-sony-alpha-9-lady-sitting-on-a-garden-chair-holding-a-glass-of-wine

© Menelaos Myrillas | Sony α9 | FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/320s @ f/2.8, ISO 200

”Om jag ska vara ärlig började livsstilen kännas fel”, förklarar han. ”Jag har inget emot den men när hela landet är i ett så dåligt skick ... Det började kännas konstigt att ta sådana bilder. Det var då jag började med reportagefotot på allvar, för att dokumentera det som hände runtomkring mig.”

menelaos myrillas sony alpha 9 porträtt av lenin bakom en cocacola-skylt

© Menelaos Myrillas | Sony α9 | FE 24-70mm f/4 ZA OSS | 1/80s @ f/18, ISO 2000

En utmärkande egenskap hos Menelaos bilder är att han så öppen med sina åsikter i sina fotografier.

”Jag tycker att ett bra fotografi ska visa vad fotografen tycker”, berättar han. ”Du hör ofta folk prata om att dokumentera och vara neutral, men jag tror inte på neutralitet, särskilt inte när det handlar om ditt eget hemland. Och om du åker till en krigszon är du ju där med någon som har tagit dig dit, som representerar den ena av två sidor, så du kommer ändå bara att kunna berätta något från ett håll. Jag är alltså inte säker på att en reportagefotograf egentligen kan vara helt objektiv, men jag är inte rädd för att säga att jag inte alls är neutral!”

menelaos myrillas sony alpha 9 en leende dam skymtar fram bakom människor i förgrunden

© Menelaos Myrillas | Sony α9 | FE 70-200mm f/4 G OSS | 1/250s @ f/4.0, ISO 6400

Menelaos väljer inte bara unika vinklar utan han har även en okonventionell attityd till själva bildtagningen. Istället för två kameror med olika objekt, vilket de flesta reportagefotografer brukar använda sig av, använder han ofta bara en kamera i taget. Istället byter han objektiv eftersom det ger honom några sekunder att tänka över situationen. ”Jag tycker om att få en liten paus medan jag byter objektiv. Jag vet att det inte riktigt är praxis för reportagefotografer, men det ger mig lite tid för reflektion.”

menelaos myrillas sony alpha 9 porträtt i halvprofil med skugga

© Menelaos Myrillas | Sony α9 | FE 24-70mm f/4 ZA OSS | 1/60s @ f/4,0, ISO 6400

Det gör att du oftast hittar FE 24–70 mm f/2.8 GM eller 24–70 mm f/4 ZA på Menelaos Sony α9, medan hans FE 70–200 mm f/4 G ligger redo vid sidan. Detta omfång på 24–200 mm täcker in det mesta han behöver för sina bilder.

Tiden han sparar använder han till att tänka igenom sina bilder och det finns alltid en djupare mening med hans verk. Bilderna är ofta personliga, och det krävs en del kontext och kunskaper om det större sammanhanget för att förstå dem. En sådan bild visar en politiker vars ansikte döljs av brunbrända löv medan han går genom några buskar.

menelaos myrillas sony alpha 9 man med ansiktet skymt av en buske med brända löv

© Menelaos Myrillas | Sony α9 | FE 24-70mm f/4 ZA OSS | 1/250s @ f/8.0, ISO 100

”Jag har ett foto där ledaren för oppositionspartiet Kyriakos Mitsotakis deltar i en ceremoni som markerar starten på skolåret, och där kan man inte se hans ansikte. Bara några månader tidigare hade över 100 människor bränts till döds i skogsbränder i närheten av platsen där den här bilden togs. Det finns ett grekiskt talesätt som säger att när man går in i politiken så blir man ”bränd”, och det var det jag hade i bakhuvudet när jag tog bilden. Eftersom alla politiker fungerar så här, ville jag få fram det allmänna genom att inte visa hans ansikte.”

Det var utrustningen som gjorde att han kunde ta en så unik bild. ”Det skulle ha varit mycket svårare att ta den här bilden utan min α9, eftersom den är så otroligt bra på att låsa fokus. Det har gjort att jag har börjat ta bilder på människor som går eller springer på ett helt nytt sätt eftersom jag inte längre behöver följa med motivet. α9 kan ta upp till 20 bilder per sekund och jag vet att jag får precis den ram jag vill ha. Direkt när jag förstod var han skulle gå i in i ramen tryckte jag på Ögon-AF och låste fokus på hans ögon och ansikte, och sedan var det bara att vänta. I samma ögonblick som han kom in i ramen höll jag ned slutarknappen och visste att jag skulle få den ram jag ville i fokus.”

menelaos myrillas sony alpha 9 forum för digital ekonomi 2018 i Aten

© Menelaos Myrillas | Sony α9 | FE 24-70mm f/4 ZA OSS | 1/160s @ f/4,0, ISO 2500

Något av det viktigaste med α9 för Menelaos är den elektroniska sökaren, eftersom den gör att han inte behöver hålla på att titta på skärmen som han var tvungen med sin DSLR-kamera.

”Jag behöver inte titta igenom bilderna jag har tagit”, säger han. ”Jag vet att jag kan lita på exponeringen och kamerans fokus, och kan koncentrera mig på mina bilder. Med den här kameran är det så enkelt att jag kan fokusera på tanken bakom bilden och om jag kan få den att fungera. Jag blir inte splittrad utan kan koncentrera mig på budskapet som jag vill få fram.”

Produkter som förekommer i den här artikeln

ILCE-9

α9 – spegellös fullformatskamera med staplad CMOS-sensor

ILCE-9

SEL2470Z

Vario-Tessar® T* FE 24–70 mm f4 ZA OSS

SEL2470Z

SEL2470GM

FE 24–70 mm f2,8 GM

SEL2470GM

SEL70200G


FE 70-200mm F4 G OSS

SEL70200G

Menelaos Myrillas
Alpha Universe

Menelaos Myrillas

Grekland

I mina bilder njuter jag av spänningen mellan det abstrakta och hela den berättelse som ryms mellan raderna.

Visa profil


x