Människan bakom musikanläggningen

Intervju med ljudteknikern Kasumi Miyamoto om den kompakta ljudanläggningen CAS-1 från Sony

Kasumi Miyamoto har alltid varit intresserad av ljud. Det har tagit sitt uttryck i alltifrån pianolektioner under barndomen till en stor fascination för sin pappas ljudsystem och -utrustning. Hon anser att en musikanläggning ska göra mer än att bara spela upp musik – den ska också få dig att känna något äkta. 

Som en av ljudteknikerna på Sony har Miyamoto lyckats göra just det genom att utveckla det kompakta ljudsystemet CAS-1. Musikanläggningen skapades för att återge artistens unika ljud och känsla så verklighetstroget som möjligt.  

F: Vad gillar du mest med ditt arbete på Sony?

Miyamoto: När jag började arbeta på Sony visste jag att jag ville arbeta med ljud och med att ta fram produkter som riktade sig till ljudfantaster. Som tur var blev jag placerad på avdelningen för avancerad ljuddesign, precis som jag hade hoppats. Jag blev ansvarig för produkter som AV-receivern STR-DA5800 ES och USB DAC-förstärkaren UAD-1. Det är verkligen roligt att skapa produkter som kan återge ljud av hög kvalitet. Jag älskar att veta att musikälskare från hela världen kan lyssna på ljud på ett helt nytt sätt med våra produkter.  

F: Vad hade du för roll som en av utvecklarna av CAS-1?

Miyamoto: Jag var ansvarig för strömförsörjningen och förstärkaren. Mitt jobb var att designa och finjustera CAS-1-anläggningens ljud så att det skulle bli så bra som möjligt.

F: Hur ser en vanlig arbetsdag ut?

Miyamoto: Min arbetsdag börjar med utformning av elektriska kretsar, verifiering av prototyper och insamling av ljudvågsdata. Därefter tillbringar jag vanligtvis runt tre timmar i lyssningsrummet, där jag gör finjusteringar medan jag lyssnar på musikanläggningen.

F: Vad är unikt med lyssnarupplevelsen den här ljudanläggningen ger?

Miyamoto: Jag tror att CAS-1-enhetens främsta styrka är att den kan skapa otrolig ljudkvalitet trots att den är så liten, och det är helt oväntat! Nuförtiden lyssnar människor ofta på musik med hörlurar, och det är inte så många som fått chansen att lyssna via högtalare av hög kvalitet. CAS-1 utformades för personer som vill ha ut mer av sin lyssnarupplevelse. Vi har skapat en produkt som ger lyssnaren känslan av att stå precis framför konsertscenen.  

F: Vad var inspirationen bakom skapandet av CAS-1-systemet?

Det finns otroligt mycket enklare ljudutrustning på marknaden, men om kunderna vill uppgradera till en lite bättre upplevelse är alternativen ofta begränsade till avancerad och dyr ljudutrustning. Det finns inte så många produkter i mellanklassen på marknaden. 

Därför kände vi ett behov av att skapa det kompakta ljudsystemet CAS-1. Det är unikt eftersom det inte bara är enkelt att använda, utan ger också förstklassigt ljud som gör vanliga lyssnare nöjda och även imponerar på ljudälskare. 

F: Kan du berätta mer om designprocessen för CAS-1? 

Miyamoto: När vi först började fundera kring produktens design tänkte vi på vilka saker våra kunder ofta har på sina skrivbord, till exempel böcker. Vi tänkte att CAS-1 skulle ha ungefär samma storlek som en ordbok, så att den skulle kunna placeras smidigt längs en rad med böcker och annat som brukar finnas på ett skrivbord.

Som material har vi använt skandinavisk björk för att få fram ljudet av äkta trä. I slutfasen genomförde vi fyra olika tester på musikanläggningen för att få optimal ljudkvalitet. 

F: Vilken sorts musik låter bäst med CAS-1? 

Miyamoto: Jag rekommenderar liveinspelningar. Livemusik fångar speciella känslor, ögonblick, energier och platser. CAS-1-spelarens roll är att återge det ljudet så verklighetstroget som möjligt. Den kan spegla artistens känslouttryck under originalframträdandet.

F: Vad är det som är så viktigt med High-Resolution Audio?

Miyamoto: Uppspelning av High-Resolution Audio-filer är CAS-1-enhetens starka sida. High-Res Audio innehåller en stor datavolym som gör att du kan höra saker som du inte kunde tidigare. Det gör att du får känslan av att lyssna på ett liveframträdande, och du kan känna dina favoritlåtar på ett helt nytt sätt. Den höga bithastigheten och samplingsfrekvensen i High-Resolution Audio är det som gör ljudkvaliteten så exakt. I takt med att den digitala musikens ljudkvalitet förbättras kommer fler och fler börja bry sig om den här trenden.

F: Vad ska konsumenterna tänka på innan de köper en musikanläggning?

Miyamoto: När folk väljer ljudsystem ska de verkligen lyssna på ljudet från produkten innan de köper den. Idag är det så enkelt att köpa produkter online, men jag vill uppmuntra alla att faktiskt testa musikanläggningen innan de fattar några beslut. Det går inte att få hela upplevelsen bara genom att läsa om alla olika funktioner och specifikationer via recensioner online. 

Om det är första gången du tar en titt på den kompakta ljudanläggningen CAS-1 ska du inte underskatta ljudkvaliteten på grund av att den är så kompakt. CAS-1 får plats i alla hem och ger utmärkt ljudkvalitet. 

Musik och liv: Trender och nyheter för musik- och ljudälskare.