h.ear™

Vi låter lyssnarna hitta sin egen stil
i nya klassiker

Vilken typ av hörlurar passar individualister som inte vill kompromissa med sin stil? Våra svar är som alltid fokuserade på ljudkvalitet och kunde inte vara enklare. Snygga hörlurar för högupplöst ljud utan onödiga detaljer.

Lyssna med din egen distinkta stil

Det borde vara enklare att välja hörlurar med stil för alla som har en tydlig uppfattning om vilka de är och vad de gillar. Vi designade utifrån en önskan att använda vår ljudexpertis för att skapa nya hörlurar som gör valet enklare.

Oumbärlig ny teknik, inspirerad av enkelhet

Den sortens utrustning vi föreställde oss skulle enkelt bli en del av din vardag, oavsett personligt stil. Först och främst skulle vi undvika extra funktioner som vissa gillar och andra inte. Bara det verkligt väsentliga för lyssnarupplevelsen skulle finnas kvar. De här tankebanorna ledde till konceptet En form, en färg. Alla element, som är så få som möjligt, ser ut att smälta samman i en enhetlig form med en enda färg som enkelt passar in i din personliga stil.

Stil och ljud
efter just din smak

Takuma, chief art director

För stilmedvetna lyssnare är det enklare att hitta ljudprodukter som passar den personliga stilen när varje komponent är mindre framträdande och smälter in i en harmonisk helhet. För att ge fler lyssnare en kombination av förstklassig ljudkvalitet och stil har vi komprimerat och bevarat det allra viktigaste i hörlurarna och satsat på en minimalistisk design med enkla och stilrena detaljer. Utormningen är enklast tänkbara och skiljer sig från allt vi gjort tidigare. De här hörlurarna passar alla.

h.ear on

En naturlig inställning till bättre ljudåtergivning och bekvämlighet

Få egenskaper är så viktiga för hörlurar som ljudåtergivning och bekvämlighet. För att optimera dessa två nyckelkriterier satsade vi på extrem minimalism. I hörlurar med öronbygel påverkas ljudkvaliteten av höljets design, och passformen kan förbättras av örondynornas utformning. Utan att försämra prestanda komprimerade vi det runda höljet och den ovala örondynan och lät dem förenas i en enkel linje. Till skillnad från de flesta hörlurar är armarna integrerade i höljet så att hörlurarna utgör en enda enhet, från bandet till örondynorna. Armarna följer tinningarna så nära som möjligt, vilket ger bättre passform och ett mer kompakt utseende. Stilmässigt innebär de här designdetaljerna att hörlurarna är mycket mångsidiga.

Det här är enklast möjliga design – höljet har inte ens någon logotyp för Sony. Tack vare noggrann konstruktion är alla skruvar dolda. Hörlurarna viks ihop nära örondynorna och får enkelt plats i väskan. Själva gångjärnet är gjort av tålig metall. Det här är hörlurar man kan lita på, ända in i minsta detalj.

h.ear in

Själva kärnan, så enkelt som möjligt

För hörlurarna med öronsnäckor ville vi uppnå enastående ljudkvalitet i en storlek och form som vilar diskret i örat. Vi gav hörlurarna kapacitet för högupplöst ljud genom att skapa gott om plats mellan det kompakta 9 mm-elementet och ljudkanalen, med strömlinjeformade konturer. Här får ljudkvalitetens oumbärliga element en enkel form. Utsidan är lika enkel och elegant, med enkla ytor utan utsmyckning.

Nya klassiker, en symfoni av design och teknik

Yashiro, art director

Vi tog ett ganska radikalt beslut att hålla armarna nästan platta mot höljet tills de närmar sig tinningarna. Inspirationen bakom det var vår strävan efter ett utseende med en enhetlig form, men det krävdes många försök och diskussioner med våra tekniker innan passformen blev tillräckligt bra. Tillsammans lyckades vi till slut optimera både form och funktion för hörlurarna, som ser ut som nya klassiker.

Många delar, en färg

Den iögonfallande designen omfattar även färgen. Varje alternativ är i samma färg, vilket gör det enkelt att välja det som matchar just din stil. Från hörlurshöljet till kabeln är varje alternativ en blandning av material och ytor i samma färg. Höljet är gjort i aluminium, vilket ger överlägsen ljudkvalitet. Den exakta färgnyansen och glansen skapas genom anodisering följd av exakt timad färgning och kemisk polering.
Bandet är av plast för att hörlurarna ska vara lätta, men för att matcha färgen och finishen krävs tre lager: ett i metallisk silver, ett i grundfärgen och ett för en matt finish. Även om delarna tillverkas på olika sätt finjusteras färgnyansen och glansen så att de matchar. Även logotypen för Sony har samma färg, vilket ger ett stilrent utseende.

Olika färger för alla möjliga stilar

Färgerna är trendiga, och det är enkelt att hitta en som ger uttryck för just din personliga stil. Vi har valt så kallade mellanfärger, både när det gäller mättnad och nyans. De här dämpade färgtonerna är kanske inte så vanliga för hörlurar, men de är desto vanligare i modevärlden. Nyanserna ligger mellan två färger – vissa kanske ser den blågröna färgen som blått, andra som grönt. Utifrån det har vi tagit fram fem färger som tilltalar många.
Varje färg har valts ut med stor omsorg, med många personliga stilar i åtanke. I modevärlden är cinnoberrött och limegult vanliga accentfärger. Blågrönt och vinrött/rosa har en ledig elegans, och det klassiskt kolsvarta passar personer som vill ha ett mer flexibelt alternativ. Vi har tagit hänsyn till färgernas olika roller och färgpalettens övergripande balans. Det finns nu Walkman®-spelare i samma färger, så du kan lyssna med visuell harmoni.

Vi gör vad som krävs för fängslande färger som matchar varandra

Aoyagi, designer

För att kunna erbjuda fyra hörlursmodeller och Walkman®-spelare i samma färg måste vi samordna finishen för ungefär 30 olika delar och material. Multiplicera det med fem olika färger så blir det nästan 150 delar. Det krävdes hårt arbete att matcha färgerna, särskilt eftersom olika fabriker var inblandade. I slutändan gjorde vår kompromisslösa hållning att produkterna kan tala för sig själva genom sin elegans och sina uttrycksfulla färger. Specifikationer och funktioner är alltid viktiga, men det är ingen dum idé att välja ljudprodukter som vissa väljer kläder – för att färgen fångar ens uppmärksamhet.

Kommunikation i linje med
designvisionen

Utrycksfulla bilder och produktfoton fyller sidorna i våra interna böcker med grafisk formgivning. Där visas våra designers vision på rätt sätt oavsett hur den kommuniceras. Böckerna gör att alla som arbetar med marknadsföring är på samma sida, så att säga. Det är en viktig gemensam förteckning över det vi känner men inte kan förklara.

Så fort du öppnar lådan får du uppleva de uttrycksfulla färgerna. Förpackningen är en del av helhetsupplevelsen, och den inre lådan matchar färgen på hörlurarna.

Utseendet och känslan är enhetlig oavsett vilken modell du väljer. Vi har designat en utomordentlig grupp med produkter i stället för att framhäva en enskild produkt. Ett annat utryck för vår omsorgsfulla kommunikationsdesign är att vi har gett serien namnet h.ear i stället för att använda vanliga modellnummer.

Livfull marknadsföring som fångar individen

Kitahara, art director

Det som skiljer h.ear-serien från de flesta andra hörlurar från Sony är den uttrycksfulla designen. Ljudkvaliteten var bara början. Vi ville också erbjuda användarena att lyssna med stil. I vår kommunikationsdesign står därför mode och personlighet i centrum snarare än produktfunktioner och prestanda. Vår vision är realistisk och lätt att relatera till – nu kan du verkligen uttrycka din personliga stil.

Uttryck din personliga stil med h.ear-hörlurarna för högupplöst ljud. Nya klassiker från Sony som gör en bättre lyssnarupplevelse tillgänglig för en bredare publik.